Počasí dnes3,5 °C, zítra5,8 °C
Středa 19. března 2025  |  Svátek má Josef
Bez reklam

Fastfoodové fuckupy #3: Pepsi a nejhorší promo akce v historii –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Od triumfu k násilí v ulicích

Autoři | Foto DALL-E AI

Vítejte u třetího dílu naší minisérie o spektakulárních průšvizích fastfoodových korporací. Dnes se podruhé podíváme, co vyvedla společnost Pepsi. Zatímco v prvním díle pouze slíbila něco, co nedodala, o něco dříve na Filipínách udělala daleko větší marketingový přešlap. Přešlap, kvůli kterému na ulici tekla krev.

Fastfoodové fuckupy #1: Jak Pepsi (ne)prodala bojovou stíhačku

Málokdo dokáže vytvořit tak kolosální průšvihy jako multimiliardové nadnárodní korporace. A když se ještě k tomu jedná o fastfoody? Obrovské továrny na cholesterol, kde polovinu pozic zastávají mutující puberťáci a druhou polovinu mocichtiví...

Tři sta čtyřicet devět

Na začátku 90. let na tom Pepsi nebyla vůbec dobře. Prošla si několika zpackanými marketingovými kampaněmi, novinka Crystal Pepsi se prodávala mizerně a její dlouholetý ambasador Michael Jackson byl obviněn ze sexuálního zneužívání nezletilých dětí. Pak na to ale v Pepsi snad konečně kápli – přišli s extrémně oblíbenou a úspěšnou soutěží Pepsi Number Fever s dnes už klasickým sbíráním kódů pod víčky. 

Po úspěchu v Americe Pepsi s kampaní expandovala i na zahraniční trhy, konkrétně v roce 1992 na Filipíny. Na tomto tichomořském souostroví měl největší konkurent Coca-Cola v tomto roce tak velkou dominanci, že se ani neobtěžoval dělat reklamu. Pepsi Number Fever do toho však hodila vidle a z téměř 20% podílu na trhu se Pepsi vyšvihla na 25% podíl a prodeje vzrostly dokonce o 40 %. Hlavní výhrou v soutěži totiž byl jeden milion pesos, což byla pro Filipínce doslova astronomická částka – v roce 1992 to bylo přes 50 ročních platů.

Výherní číslo se hlásilo každý den v televizi, novinách a rádiu a Pepsi horečka přerostla v Pepsi mánii. Každý večer byly celé rodiny nalepené na televizi, aby se dozvěděly, komu se kompletně změní život. Kolují příběhy o služce, která skončila ve vězení, protože ukradla svému zaměstnavateli výherní víčko, probíhaly roztržky v ulicích, lidé prohledávali popelnice a na vrcholu kampaně se odhaduje, že soutěž hrála polovina filipínské populace, tedy přes 30 milionů lidí. Stáčírny přešly na 20hodinové směny, aby zdvojnásobily produkci, a společnost Pepsi hru prodloužila o několik dalších týdnů.

Pak přišel osudný 25. únor 1992 – dva dny předtím, než si Stella Liebecková nalila do klína horké kafe. Na filipínských televizorech se objevilo nové výherní číslo: 349. Výherci se začali radovat, problémem však bylo, že oněch výherců bylo o něco víc, než Pepsi předpokládala. Došlo totiž k chybě a počítač vybral číslo, které bylo v oběhu už v době před prodloužením soutěže. Odhaduje se, že ten den společnost Pepsi oznámila asi 600 000 Filipíncům, že jsou milionáři. Jednalo se o tak běžné víčko, že někteří „výherci“ jich měli klidně deset.

Ještě ten večer se stovky lidí nahrnuly do továren na Pepsi, aby si vybraly výhru, a když jim rozpačití zástupci společnosti sdělili, že se stala chyba, začaly protesty. Bloomberg tuto soutěž označil za největší marketingovou pohromu v historii, která později přerostla v násilné výtržnosti před továrnami. Ty se ještě později zvrhly dokonce v bombové útoky na továrny a náklaďáky s Pepsi, které skončily smrtí nejméně pěti lidí, včetně pětileté holčičky.

Nebojovalo se však jen Molotovovými koktejly, ale také soudně. Místní kazatel Vicente del Fierro dal dohromady přes 800 „výherců“, se kterými podal hromadnou žalobu o 400 milionů dolarů na společnost Pepsi. Takto vzniklá Koalice 349, pojmenovaná podle (ne)výherního čísla pod víčkem, se později stala terčem společnosti Pepsi, která se je snažila vykreslit jako teroristy a organizátory oněch násilných protestů. Podle některých zdrojů však tyto protesty organizovala právě společnost Pepsi, a to za účelem očernění těchto žalobců.

Fastfoodové fuckupy #2: McPopáleniny aneb jak to bylo doopravdy

V minulém díle jsme si představili průšvih společnosti Pepsi, která se kvůli vtipné reklamě, kde za nasbírané body nabízela bojovou stíhačku, dostala až před soud. Ale oproti zbylým průšvihům je tohle jen takové veselé zaškobrtnutí. Dnes si konečně...

V roce 2006 soud rozhodl ve prospěch společnosti Pepsi a veškeré právní spory tak byly uzavřeny. Pro celou generaci Filipínců je však dodnes Pepsi Cola obrovské tabu. Po zpackané soutěži spadl tržní podíl Pepsi na 17 % a při návštěvě Billa Clintona na konci roku 1994 se v ulicích Manily pálily napodobeniny lahví Pepsi. Společnost měla tak mizernou pověst, že se basketbalový tým Pepsi-Cola Hotshots přejmenoval na 7-Up Uncolas.

Ale alespoň jednu pozitivní věc Pepsi Number Fever na Filipínách přinesla. Filipínská pobočka společnosti Pepsi dostala v roce 1993 Ig Nobelovu cenu míru – ocenění parodující Nobelovu cenu. Společnost Pepsi totiž dokázala v poměrně turbulentní politické době na Filipínách smířit ostře znepřátelené politické frakce a dát jim jeden společný cíl.

V posledním díle minisérie se podruhé zastavíme u společnosti McDonald’s, která také zpackala soutěž, ale tentokrát ne úplně omylem.

Líbil se Vám tento článek? A zajímalo by vás třeba jak funguje ekonomika ve vězení, výroba parfémů nebo ekonomie živých koncertů? Tak si Jakuba předplaťte v podcastu Žofčákova břitva na Herohero, kde dostanete dva dlouhé články měsíčně v textové i audio podobě do auta nebo do sluchátek. Nebo zkuste aspoň zkrácené epizody na Spotify, YouTube nebo Apple Podcast.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky PepsiCo, soutěž, historie, Filipíny, protest

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Fastfoodové fuckupy #3: Pepsi a nejhorší promo akce v historii –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Od triumfu k násilí v ulicích  |  Ostatní  |  Trade-off – ekonomické zpravodajství

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.