Počasí dnes3,5 °C, zítra4,8 °C
Čtvrtek 13. března 2025  |  Svátek má Růžena
Bez reklam

Bez řidiče, ale s pravidly: Jaká omezení čekají autonomní vozidla v Česku?

Autoři | Foto Pixabay

Poslanecká sněmovna schválila zásadní změny v silniční dopravě. Nová legislativa nastavuje pravidla pro provoz autonomních vozidel, která budou muset splňovat jasně dané podmínky, včetně povinnosti řidiče převzít řízení na výzvu systému. Zároveň vznikne Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude disponovat pravomocemi kontrolovat technický stav vozidel, dodržování přestávek řidičů či přetížené kamiony. Nová pravidla a přísnější dozor mají zvýšit bezpečnost na českých silnicích a připravit legislativu na budoucnost dopravy.

Pravidla pro provoz autonomních vozidel byla do novely zahrnuta na základě návrhu ministerstva dopravy a hospodářského výboru. Nová legislativa stanoví, že během jízdy v automatizovaném režimu se na přítomného řidiče nebudou vztahovat standardní povinnosti vyplývající ze silničních předpisů. Odpovědnost za provoz vozidla tak přebírá samotný autonomní systém. Povinné ručení pro tato vozidla zůstane zachováno. Škoda způsobená při nehodě bude posuzována stejně jako u běžných automobilů, bez ohledu na to, zda bylo vozidlo řízeno člověkem, nebo systémem.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) novela přinese mimo jiné řadu výhod, které by měly usnadnit život motoristům i cestujícím. Kromě snížení administrativní zátěže a finančních nákladů by měla také zvýšit bezpečnost silničního provozu. Jednou z novinek je takzvaná poptávková doprava, známá jako „autobus na zavolání“, kterou již některé kraje postupně zavádějí. Cestující si budou moci objednat minibus přes mobilní aplikaci, přičemž jeho řízení bude možné i s běžným řidičským oprávněním skupiny B. Tím odpadne nutnost vlastnit licenci pro autobusovou dopravu. Tento systém umožní flexibilnější přepravu, například pro seniory nebo v oblastech, kde nejsou klasické zastávky.

Další významnou změnou, kterou novela přináší, je zřízení Inspekce silniční dopravy. Ta vznikne transformací stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu, aniž by došlo k nárůstu počtu úředníků. Inspektoři budou vybaveni služebními stejnokroji a získají pravomoci provádět kontroly přetížených nákladních vozidel a emisních limitů automobilů. V případě podezření na nadměrné emise budou oprávněni vozidlo podrobit kontrole. Inspekce bude mít k dispozici 80 zaměstnanců, přičemž celkové roční provozní náklady ministerstvo odhaduje na přibližně 146 milionů korun.

Novela se zaměřuje také na problematiku takzvaných tatraktorů, tedy vozidel, která jsou technicky podobná běžným nákladním automobilům, ale mají registraci traktoru. Díky tomu byla dosud jejich provozní pravidla mírnější, například nepodléhaly mýtnému systému. Nová pravidla stanoví, že všechny tatraktory s hmotností nad 3 500 kilogramů a konstrukční rychlostí minimálně 80 km/h budou nově spadat pod mýtný režim. Zároveň se zpřísní požadavky na jejich řidiče, kteří budou muset vlastnit oprávnění skupiny C1 nebo C a splnit podmínky profesní způsobilosti.

Novela rovněž přináší modernizaci procesu zaznamenávání dopravních nehod. Řidiči budou mít možnost místo papírového formuláře použít elektronický záznam prostřednictvím webové aplikace České kanceláře pojistitelů. Součástí změn je i navýšení limitu pro oznamování nehod policii. Dosavadní hranice odhadované škody ve výši 100 000 korun byla zvýšena na 200 000 korun, což podle ministra Kupky odpovídá aktuálnímu vývoji cen automobilů a oprav.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky silniční doprava, Česko, doprava, Ministerstvo dopravy České republiky, nehoda, Česká kancelář pojistitelů, nákladní automobil

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Bez řidiče, ale s pravidly: Jaká omezení čekají autonomní vozidla v Česku?  |  Technologie  |  Zprávy  |  Trade-off – ekonomické zpravodajství

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.