Ve vzduchu nad Lvovem se možná objevil švédský AWACS

Autoři | Foto Wikimedia Commons, Waddington Airshow 2012

Dne 21. dubna byl nad lvovskou oblastí zaznamenán neidentifikovaný letoun, který některé zdroje spojují s první dodávkou švédského letounu včasné výstrahy ASC 890 pro Ukrajinu. Oficiální potvrzení ale zatím chybí a všechny dostupné informace je třeba brát s rezervou.

Neidentifikovaný let nad Lvovem zvyšuje spekulace o švédském letounu ASC 890

Podle ukrajinské agentury UNIAN dorazil do Ukrajiny první ze dvou švédských letounů určených pro včasnou radarovou detekci (AWACS). Stroj měl podle dostupných zpráv 21. dubna uskutečnit zkušební let nad oblastí Lvova. Žádné bližší informace o typu letadla, trase nebo oficiálním potvrzení však zatím nejsou k dispozici.

Spekulace podpořily údaje ze specializované platformy Flightradar24, která toho dne zaznamenala neidentifikované letadlo s volacím znakem WELCOME právě nad Lvovskou oblastí. Platforma ovšem neposkytla žádné registrační údaje ani další detaily o tomto stroji.

Podle Flightradar24 bylo nad Lvovem pozorováno neidentifikované letadlo, ale žádná data o registraci nebo bližší informace o stroji nejsou k dispozici,“ uvedl například server Censor.net.

Zdroj: Flightradar24

O dodávce švédského stroje jsme psali už v březnu

Již koncem března jsme psali o tom, že by Ukrajina měla obdržet letoun včasné výstrahy ASC 890, který poskytuje Švédsko. Tento stroj je založen na platformě Saab 340 a disponuje radarem Erieye s dosahem až 400 kilometrů. Díky této technologii by měl významně posílit ukrajinské schopnosti vzdušného dohledu a velení, zejména v kontextu obrany proti pokračující ruské agresi. Letoun může ve vzduchu operovat déle než pět hodin, jeho posádku tvoří šest osob a je schopen působit ve výšce přes 7 600 metrů.

Průběh dodávky byl ze strany švédských i ukrajinských oficiálních míst opakovaně označen jako bezproblémový. „Dodávka probíhá podle plánu a bez zpoždění,“ uvedl server Delfi s odkazem na informace z 21. března 2025. V polovině března 2025 švédské ministerstvo obrany oznámilo, že předání stroje Ukrajině pokračuje bez komplikací a v souladu s původním harmonogramem. S ohledem na citlivost celé operace však nebyly zveřejněny konkrétní detaily o čase ani o místě předání.

Švédská strana zároveň upřesnila, že samotné nasazení letounu je úzce svázáno s připraveností letounů F-16, které má Ukrajina v nejbližší době obdržet od západních partnerů.

V tuto chvíli tedy není možné s jistotou potvrdit, že letoun, který byl nad Lvovem zaznamenán, je skutečně prvním z dvojice švédských AWACS strojů. Veškeré informace je proto třeba brát s rezervou a čekat na případné oficiální potvrzení ze strany zúčastněných zemí.

Švédský letoun ASC 890 směřuje na Ukrajinu bez zpoždění

Letoun včasné výstrahy ASC 890, který Ukrajině poskytuje Švédsko, má posílit schopnosti vzdušného dohledu a velení v rámci obrany proti ruské agresi. Tento stroj, postavený na platformě Saab 340, je vybaven radarem Erieye s dosahem až 400 kilometrů...

Technické specifikace letounu ASC 890 Letoun 

ASC 890 je známý také pod označením Saab 340 AEW&C nebo pod švédským vojenským názvem S 100B Argus. Jeho konstrukce vychází z civilního letounu Saab 340, na který byl integrován radarový systém Erieye. Ten byl navržen pro účely včasné výstrahy a řízení leteckých operací, a umožňuje sledování cílů ve vzduchu i na zemi. Radar Erieye je umístěn v pevném podélném pouzdře nad trupem letounu. Toto řešení snižuje odpor vzduchu během letu, avšak vytváří omezenou oblast slepých míst přímo před letounem a za jeho zádí. Přesto systém nabízí široký záběr – pokrytí sahá až do úhlu 120 stupňů na každé straně. V ideálních podmínkách je radar schopen zachytit vzdušné a námořní cíle na vzdálenost mezi 300 a 400 kilometry při letové hladině kolem 6 000 metrů. Stroj je obsluhován šestičlennou posádkou a jeho rozměry činí více než 20,5 metru na délku, zatímco rozpětí křídel dosahuje 21,4 metru. Výška letounu včetně radaru přesahuje 6,9 metru. Prázdná hmotnost letounu činí přibližně 10 300 kilogramů, přičemž maximální vzletová hmotnost se pohybuje okolo 13 155 kilogramů. Pohon zajišťují dva turbovrtulové motory General Electric CT7-9B, z nichž každý má výkon 1 390 kilowattů (tedy přibližně 1 870 koní). Letoun dosahuje cestovní rychlosti kolem 300 kilometrů za hodinu a jeho operační výdrž ve vzduchu přesahuje pět hodin. Maximální letová výška činí přibližně 7 620 metrů, což umožňuje sledování rozsáhlých oblastí a zajištění přehledu nad situací na bojišti i mimo něj. Díky těmto vlastnostem se ASC 890 stává důležitým nástrojem pro komplexní řízení bojiště a poskytování včasných informací o pohybech nepřítele. Pro Ukrajinu to znamená nejen výrazné zvýšení situačního povědomí, ale i větší soběstačnost při plánování leteckých a protivzdušných operací.


 

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Lvov, AWACS, Ukrajina, radar, Saab 340

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.