Návrh státního rozpočtu na rok 2026 počítá se schodkem ve výši 286 miliard Kč. Ačkoliv je deficit vysoký, podle ekonomického analytika Svazu průmyslu Milana Klempíře by mohl být obhajitelný za předpokladu účelného využití výdajů, zejména na podporu dlouhodobého ekonomického růstu.
Svaz průmyslu a dopravy ČR oceňuje snížení poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie pro firmy, které se blíží k návratu na úroveň roku 2021. Podle svazu je tento krok důležitý i v kontextu okolních států, například Německa, které firmám tyto poplatky odpouští zcela a chystá další formy podpory energeticky náročných odvětví. Pozitivně hodnotí také financování výstavby nových jaderných bloků a výdaje na obranu ve výši 2,35 % HDP.
Zásadní problém však podle svazu představuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Pro rok 2026 jsou jeho výdaje plánovány ve výši 187 miliard Kč, z čehož 37,1 miliardy Kč není kryto dotací ze státního rozpočtu. Tyto položky jsou tak v současné podobě označovány za „fiktivní“, protože neodpovídají reálným možnostem financování. Nekrytý rozdíl se navíc objevuje i v rozpočtových výhledech na roky 2027 a 2028, kde může potřeba dodatečných prostředků dosahovat až stovek miliard korun.
Podle Svazu průmyslu tato nejistota negativně ovlivňuje stabilitu podnikatelského prostředí a může ohrozit pokračování klíčových dopravních staveb. Problematická je rovněž úprava očekávaných příjmů státního rozpočtu – zejména dodatečné zvýšení příjmů z daní a pojistného o 13,9 miliardy Kč v důsledku zavedení jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, které podle odborné veřejnosti nemusí odpovídat reálným možnostem výběru.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám