Ve své tiskové zprávě oznámily Saab, Boeing a BAE Systems podpis předběžné dohody o společném postupu v programu pokročilého výcviku pilotů Royal Air Force. Podle zveřejněných informací má být základem připravovaného systému letoun T-7, přičemž spolupráce má zároveň otevřít cestu k širším mezinárodním výcvikovým příležitostem. Oznámení navazuje na požadavky formulované ve Strategic Defence Review 2025.
Ze zprávy vyplývá, že firmy chtějí spojit své zkušenosti a nabídnout řešení, které by pokrylo nové potřeby britského rychlého výcviku pilotů. T-7 má být podle dokumentu ústředním prvkem celého systému. BAE Systems přitom převezme vedoucí roli, včetně zajištění finální montáže ve Spojeném království, jež má přinést i vytváření vysoce kvalifikovaných pracovních míst.
Součástí plánovaného konceptu je také propojení živého výcviku s rozsáhlou syntetickou složkou a s tím souvisejícími systémovými nástroji. Zástupci firem uvádějí, že toto propojení má vytvořit základ, který připraví piloty pro generace letounů od čtvrté až po budoucí šestou.
Ve zprávě je citován Bernd Peters, viceprezident pro strategii a rozvoj v Boeing Defense, Space & Security, který uvedl: „Společně, Boeing se Saabem a nyní i s BAE Systems, nabídneme inovativní výcviková řešení, která nejlépe připraví piloty RAF na budoucnost, včetně pokročilých stíhaček čtvrté, páté a šesté generace. Tato spolupráce posiluje to nejlepší z našich technologických schopností, upevňuje transatlantickou průmyslovou základnu a vytváří příležitosti pro společný vývoj.“
Saab zdůrazňuje, že právě s Boeingem vybudoval T-7 jako moderní výcvikovou platformu. Lars Tossman, šéf divize Aeronautics, k tomu uvedl: „Silné partnerství mezi Boeingem a Saabem vytvořilo T-7 jako nejlepší řešení pro budoucí výcvik pilotů na světě. Spoluprací s BAE Systems podle nás může Spojené království získat důstojného nástupce letounu Hawk, který bude správnou volbou pro piloty na desítky let dopředu.“
Vyjádření doplnil i Simon Barnes, výkonný ředitel letecké divize BAE Systems: „Naše nová spolupráce s Boeingem a Saabem nám umožní předložit přesvědčivou nabídku pro britské královské letectvo i globální zákazníky s využitím nejnovějších technologických inovací ve výcvikových systémech a špičkového cvičného proudového letounu. Jsme odhodláni zajistit, aby toto řešení přineslo pro zemi nejlepší možný přínos, podpořilo připravenost britských vzdušných sil a zároveň přineslo ekonomické výhody.“
We are collaborating with @BoeingDefense and @Saab on a next generation pilot training system based on the T-7 trainer aircraft.
— BAE Systems Air (@BAESystemsAir) November 18, 2025
Initially this work will focus on responding to the UK @RoyalAirForce’s requirement for a future trainer aircraft.https://t.co/LKAYDe8OcB pic.twitter.com/dbJ6dzqoCP
Tisková zpráva zároveň uvádí, že firmy plánují rozšiřovat aktivity spojené s programem i nad rámec samotného výcviku. Cílem je zejména posilování britského dodavatelského řetězce a rozvoj systémových schopností, které by podporovaly dlouhodobou udržitelnost celého řešení. Partneři v oznámení potvrzují, že ambicí projektu je vytvořit výcvikovou infrastrukturu umožňující přípravu pilotů pro letouny budoucích generací.
T-7A Red Hawk je moderní dvoumístný cvičný letoun koncipovaný od počátku jako součást komplexního výcvikového systému. Stroj využívá tandemové uspořádání sedadel a pohání jej proudový motor General Electric F404-GE-103 s přídavným spalováním, který poskytuje přibližně 17 700 liber tahu. Tento výkon zajišťuje podstatně vyšší poměr tahu k hmotnosti než u současného výcvikového T-38 Talon.
Letoun měří přibližně 14,3 metru na délku, má rozpětí křídel 9,32 metru a dosahuje rychlostí blízkých Machu 0,95. Umožňuje manévry kolem 8 g i létání ve vysokých úhlech náběhu, což mu dovoluje simulovat letové profily blízké moderním stíhacím letounům. Digitální kokpit s rozsáhlými multifunkčními displeji a řízením fly-by-wire je navržen tak, aby odpovídal rozvržení kabin současných bojových letounů, včetně Typhoonu a F-35, a má být kompatibilní rovněž s koncepcí budoucího letounu programu Global Combat Air Programme.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám