United Aircraft Corporation uvedla v oficiálním oznámení převzatém zahraničními médii, že první dva letouny Su-57E (není však zcela jisté, zda jde skutečně o exportní verzi) převzal zahraniční zákazník. Oznámení pronesené během Dubai Airshow 2025 naznačuje změnu v ruské exportní strategii páté generace.
Ruská UAC oznámila, že zahraniční armáda obdržela první dvojici letounů Su-57E. Generální ředitel Vadim Badekha uvedl, že „první dva letouny již náš zahraniční zákazník obdržel a nyní jsou v aktivní službě“. Konkrétní stát firma neuvedla a informace byla zveřejněna v době, kdy exportní varianta Su-57E poprvé vystoupila na veřejnosti během Dubai Airshow 2025.
Ačkoli ruská strana jméno zákazníka nezveřejňuje, sled událostí i dostupné údaje nasměrovaly pozornost do severní Afriky. Začátkem října 2025 se objevily materiály publikované hackerskou skupinou Black Mirror a údajně pocházející z konglomerátu Rostec. Tyto dokumenty mají ukazovat, že kupujícím je Alžírsko, a podle jejich obsahu byly objednány celkem dvanácti kusy letounu Su-57. Žádný z podkladů nebyl oficiálně potvrzen, nicméně navazuje to na dlouhodobou obrannou spolupráci obou zemí.
Alžírsko provozuje řadu ruských bojových letounů, mimo jiné Su-30MKA určené pro víceúčelové mise, MiG-29 jako stíhací platformu a Su-24M sloužící k úderným operacím. Ve výzbroji se nacházejí také další ruské typy, například Su-30 používané pro pokročilé víceúčelové úkoly, Su-35 určené k ovládnutí vzdušného prostoru a Su-34 sloužící k taktickým a úderným misím na delší vzdálenosti. Kombinace těchto platforem odpovídá zemi, která buduje letectvo založené převážně na ruských systémech a mohla by přirozeně sáhnout po strojích páté generace, pokud by je Moskva nabídla.
Su-57E staví na konstrukci domácího Su-57, který NATO označuje jako Felon. Základ letounu vznikal v rámci programu PAK FA zahájeného na konci devadesátých let. Exportní varianta byla představena v roce 2019 a je určena pro uživatele, kteří hledají víceúčelový stíhací letoun páté generace se sníženou zjistitelností, vysokou manévrovatelností a komplexní senzorovou výbavou.
Letoun je poháněn dvojicí motorů AL-41F1 se směrováním tahu ve více osách. Výzbroj zahrnuje kanón GSh-30-1 ráže 30 milimetrů, střely R-77M a R-74M2, naváděné pumy KAB-500 a KAB-250 a také střely Kh-59MK2 a Kh-35UE. Z avioniky obsahuje radar N036 AESA, optoelektronický systém 101KS Atoll fungující jako IRST i varovný senzor a fúzní komplex Sh-121 doplněný přilbovým zaměřovačem. Su-57E zvládá dlouhodobý let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování kolem Machu 1.35, maximální rychlost přesahuje Mach 2 a bojový rádius se pohybuje mezi 1 200 a 1 500 kilometry. Rozměrově letoun měří 19.7 metru na délku a 14 metrů v rozpětí při maximální vzletové hmotnosti přibližně 34 000 kilogramů.
První oficiálně oznámené předání Su-57E do zahraničí představuje významný krok ruského leteckého průmyslu. Moskva tím signalizuje ambici prosadit svou pátou generaci i na globálním trhu, kde soupeří s americkým F-35 a čínským J-20. Zároveň se otevírá otázka regionálních důsledků, protože pokud by byl nákup skutečně uskutečněn Alžírskem v počtu dvanácti kusů, šlo by o jednu z nejzásadnějších investic v historii tamního letectva.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám