Počasí dnes22 °C, zítra23 °C
Pátek 20. září 2024  |  Svátek má Oleg

Recenze: Cigareta jako symbol svobody

Román Cigarety je druhým dílem autora Radka Stavěla a navazuje na společensko-kritický román o obchodu s obnovitelnými zdroji Sluneční cyklus. Radek Stavěl vystudoval VŠE a FAMU. Je odborníkem na marketing, řízení lidských zdrojů a pracoval i v oblasti firemní strategie a udržitelného rozvoje. Věnoval se také televizní dramaturgii, scenáristice dokumentárních pořadů a publikoval řadu odborných článků na pomezí ekonomie a umění. To zjevně formovalo i tématiku, které se věnuje ve svých prózách.

Cigarety byly vydány rodinným nakladatelstvím Klika v měkké vazbě. Již na první pohled kniha zaujme titulní stranou, která připomíná krabičku cigaret dokonce i s nezbytným varováním ministra zdravotnictví. Kniha je poutavá a čtenáře velmi rychle vtáhne do děje, protože otázka, kterou řeší, je stále aktuálnější.

Hlavním aktérem knihy je Aleš Vyleťal, stárnoucí režisér, jehož jediným velkým úspěchem byl Oscar za studentský film. Aleš žije sám. Živí se natáčením reklamních spotů a jeho cílem je vydání filmu Cigarety. Důležité je podotknout, že Aleš není zastáncem kouření, ba naopak, jeho film je právě o škodlivosti kouření. I přesto se při schůzce ve veřejném filmovém archivu dostává do konfrontace s úsekovým ředitelem.

“Podívejte se, Aleši, zrovna tu v archivu máme Dunkirk. Tu verzi z roku 2017, která už tenhle problém nemá. Nolan si dal sakra práci s tím, aby cigarety típnul. A to přitom – i díky dřívějším válečným filmům včetně Dunkirku z padesátých let – víme, že vojáci na frontě nedělali nic jiného, než hulili. Cigarety pro ně byly důležitější než jídlo. A co dělají v novém Dunkirku? Prostě jen čekají na transport a nekouří. Cigarety tam nejsou, a přesto byl ten film veleúspěšný.”

S tím souvisí portrét Audrey Hepburn visící v kanceláři úsekového ředitele. Portrét svůdné a krásné Audrey s bezchybnou bílou pletí, hustými černočernými řasami, masivními náušnicemi a cigaretou vsunutou mezi rty.

“Uvědomil si, že ten úsměv představuje jen polovinu kouzla. Nádheru snímku dotvářejí tři šperky. Prvním je korunka ve vlasech, druhým blyštivý náhrdelník v dekoltu. Mezi nimi se leskne třetí šperk – protáhlá špička ze zlatavého kovu, ve které je cigareta.”

Zde jsem si položila zásadní otázku: Spějeme jako společnost k bodu, kdy to, co je považováno, anebo je prokazatelně prohlášeno za škodlivé, bude skrýváno, mazáno, zakazováno? A to i zpětně? My děti ze stanice ZOO bez heroinu nebo filmy Quentina Tarantina bez krve? Měli bychom se bát, že za pár let budou v akčních filmech cenzurovaná auta s hřmícím osmiválcem, a to jen kvůli jejich neblahému vlivu na životní prostředí? Úsekový ředitel vysvětluje Alešovi, že pro všechny bude nejlepší, pokud přistoupí na vymazání cigaret z jeho filmu. Postačí, když film prožene Nandem (programem, který najde a následně nahradí inkriminované cigarety a dým s nimi související) a všechny strany budou spokojené. Z uměleckého hlediska nebude jeho film nijak poškozen. Chybějící cigareta ve filmu o cigaretách by ale ono umělecké hledisko narušit mohla…

Aleš se jako každý rok účastní konference na podporu boje proti kouření. Tam si během panelové diskuze stále více uvědomuje, proti čemu to vlastně spolu se všemi těmi doktory, docenty a profesory bojuje.

“Položme si tu otázku společně vždy v konkrétním případě: opravdu nás to, že si jde někdo zakouřit ven před restauraci, poškozuje natolik, abychom kvůli tomu požadovali nový zákaz?”

Cigareta je legální, proč jsme tedy vůči lidem, kteří kouří, stále méně tolerantní? Konference pro Aleše nekončí příliš příznivě a naštvaným publikem i panelisty je z kongresového sálu vyprovozen ven. Další postavou vstupující do děje je Alešův kamarád ze školy Bert.

Aleš svěří Bertovi nápad uspořádat filmový festival, kde se budou promítat původní necenzurované filmy. Bertovi se nápad líbí a začnou společně festival realizovat. Aby se festival mohl uskutečnit, shání Aleš s Bertem původní snímky a podporu u mnoha důležitých představitelů filmového světa. Cestou k vysněnému festivalu musí aktéři překonat mnoho překážek a Aleš postupně zjišťuje, že se pouští do hry, která může být velmi nebezpečná. Nechybí ani detektivní zápletka, pančovaný alkohol z metanolové aféry a nečekaná mrtvola. V jistý moment začíná Aleš tápat a přestává se mu dařit rozlišovat realitu a fikci. Zda se undergroundový festival uskuteční, jakými peripetiemi budou muset organizátoři projít a jak to vlastně s hlavní postavou doopravdy je, to už s radostí přenechám čtenářům.

Alešův příběh je příkladem toho, kam až můžeme dojít, půjdeme-li s davem a nebudeme stát za tím, čemu věříme. Aleš se pro mě stal symbolem odboje a rebelie. Stojí si za svými názory a je odhodlaný dosáhnout cíle, ať to stojí cokoli. Knihu mohu doporučit všema deseti a věřím, že každý, kdo ji dočte, v sobě také najde kousek Aleše a s ním spojenou odvahu a vůli. Kniha nabízí napětí, detektivní zápletku, sex a nad tím onu filozofickou otázku: kde končí a kde začíná svoboda jednotlivce ve společnosti a její nedotknutelnost v demokratickém zřízení. Na závěr bych ráda podotkla, že s každou dočtenou stránkou jsem jako nekuřák dostávala na cigaretu větší a větší chuť. Spolu s cigaretovým dýmem se pro mě postupně stávala symbolem svobody.

Závěrečné hodnocení: 19 z 20 cigaret

O autorce: Karolína Hladká je vášnivá čtenářka. Vystudovala marketingovou komunikaci. V oboru působí nadále v Deloitte Legal.

Ohodnoť článek