KOMENTÁŘ: I tradiční firmy potřebují inovace a není to tak děsivé, jak to zní

Autoři | Foto Pixabay

Znáte to. Máte zaběhnutý byznys, věci fungují, tak proč něco měnit? Jenže realita je taková, že firmy, které si myslí, že už nelze nic vylepšit, často skončí na vedlejší koleji. A není to jenom o high-tech startupech, platí to úplně všude. Proč je tak těžké přijmout změnu?

Autor je CEO společnosti Algotech

Pravda je, že nové věci často působí spíš jako komplikace než jako příležitost. Když máte rozjetý provoz, nová technologie nebo jiný způsob práce vypadá jako něco, co vám jen znepříjemní život. Ale tady je háček. Pokud vedení firmy neukáže, že změny jsou normální a dokonce žádoucí, nikdo jiný to neudělá. Nejde jen o sledování trendů v oboru. Jde o to aktivně hledat, co by se dalo zlepšit přímo u vás.

Podobně se na to kouká i Vladislav Polášek, CEO Kaňák Group, se kterým jsme to probírali v podcastu Na Grilu: „Je potřeba mít otevřené oči a neustále se dívat kolem sebe nejen ve vlastním oboru, ale i v tom, jak inovují ostatní. Opravdový pokrok vzniká tam, kde je otevřenost inspiraci i změnám“.

Když už nestačí „budeme to řešit, až bude čas“

Vladislav v našem rozhovoru popisoval, jak u nich v Kaňák Group došli k podobnému poznání. Spoléhat na náhodné nápady ve volných chvílích prostě nefunguje. Založili proto vlastní vývojové oddělení. Ne kvůli tomu, že by to znělo dobře, ale proto, že nápadů přibývalo a realizovat je „mezi řádky“ už nešlo.

Tenhle přístup jim umožnil klást si ty správné otázky. Co se musí zlepšit jako první a co může počkat. Jak říkal: „Dřív jsme inovovali podle pocitu, dnes máme jasný rozpočet, termíny a disciplínu.” A pak přidal něco, co mě opravdu zaujalo: „Když jsme začali všechny nápady zapisovat a posuzovat, rychle jsme zjistili, kolik je ve firmě potenciálu ke zlepšení, ale také jak snadno se dá utopit čas i peníze, pokud nejsou jasná pravidla a proces”.

Inovace se šíří jako nákaza (v dobrém slova smyslu)

V podcastu jsme se dostali k zajímavému tématu, jak naše inovace ovlivňují partnery kolem nás. Vysvětloval jsem Vladislavovi, jak to funguje. „Tím, jak například vy inovujete, tak tlačíme nás jako dodavatele k tomu, abychom se také posunuli. Vy jste před několika lety vlastně byli inovátoři ve svém oboru, chtěli jste nové řešení a my jsme se tomu museli přizpůsobit. A vlastně dneska je to naše konkurenční výhoda”.

Tohle je přesně to, o čem mluvím. Někdo to prostě tlačí a někdo je schopen se tomu přizpůsobit a zamakat. Někdy děláme věci trochu „na autopilota”, ale když nás partner přinutí myslet jinak, může z toho vzniknout něco cenného. Průlom v jedné firmě často odemkne cestu pro celé odvětví a vzniká prostředí, kde se standardy postupně posouvají vpřed.

Bez lidí to nejde

Tady je jádro pudla, největší rozdíl dělají lidé, kteří jsou ochotní změny přijmout a posouvat je dál. Zapojit tým do inovací znamená nebát se otevřené debaty, najít silné stránky každého a dát mu správnou roli. „Inovace nikdy nejsou dílem jednoho člověka, fungují jen tehdy, když jim věří celý tým a každý cítí zodpovědnost za společný výsledek,” zdůraznil Vladislav během našeho rozhovoru.

V Algotechu stavíme na týmovém duchu a otevřené komunikaci. Nejde o přesvědčování, ale o to probudit v každém chuť být součástí změny. Jak to říká Vladislav: „To, že vždycky mluvíme v množném čísle, není náhoda. Bez lidí kolem sebe bych žádnou změnu sám nedotáhl. Inovace je kolektivní práce, kde má každý svou váhu”.

A co dál?

Prostor pro nové nápady se nikdy nevyčerpá. Inovace nejsou jednorázový projekt, ale dlouhodobý proces. Doufáme, že zkušenosti a konkrétní příběhy, které jsme s Vladislavem sdíleli v podcastu, mohou inspirovat další firmy k vlastní cestě ke změně.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky rozhovor, inovace, byznys

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.