Poslanecká sněmovna schválila novelu školského zákona, která zásadně mění způsob financování nepedagogických pracovníků ve školách. Novela převádí financování těchto pracovníků z rozpočtu státu na rozpočty krajů a obcí. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) tvrdí, že tento krok umožní stabilnější růst platů a efektivnější nakládání s prostředky.
Stínová ministryně školství hnutí ANO Jana Berkovcová kritizuje nový model financování jako nejistý a varuje před možnými negativními dopady na školský systém. Podle ní nebudou mít zřizovatelé dostatek informací pro adekvátní financování nepedagogických pracovníků. Důsledkem může být prohloubení nerovností mezi jednotlivými školami, jelikož financování bude záviset na počtu žáků, což by mohlo zvýhodnit větší školy na úkor menších.
Ministr Bek naopak věří, že nový systém přinese spravedlivější rozdělení financí a efektivnější údržbu školních zařízení. Uvedl, že podobné modely fungují v jiných evropských zemích, jako například v Německu a Rakousku, a zajišťují lepší technický stav škol. Tato novela byla schválena ve druhém čtení a nyní čeká na definitivní potvrzení.
Na novelu reaguje vařečková výzva, která je iniciována Sdružením místních samospráv a má za cíl upozornit na nespokojenost vedení měst a obcí s plánovanými změnami ve financování školních nepedagogických pracovníků. Změny ve financování, které navrhl ministr školství Mikuláš Bek, vyvolaly vlnu odporu mezi starosty, a to i mezi členy Bekovy vlastní strany STAN. Kritici poukazují na to, že změny byly oznámeny bez dostatečné komunikace a analýzy dopadů, což vedlo k širokému nesouhlasu a aktivním protestům, z nichž vařečková výzva je jedním z nejviditelnějších.
Vláda plánuje přesunout na zřizovatele také financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV), které se přímo týkají kvality výuky. ONIV slouží k financování učebnic, pomůcek, vzdělávání učitelů a ředitelů nebo dopravu na školní akce. Proti tomu se vyslovilo celkem 19 expertních organizací, které publikovaly veřejnou výzvu. „Ředitelé v naší komunitě jsou polekaní. Převod ostatních neinvestičních výdajů (tzv. ONIV), ze kterých financují věci spojené s kvalitou výuky, na zřizovatele škol znamená, že do škol dorazí peněz méně a v každém městě to bude jinak. Modernizaci výuky a snižování nerovností tak zabrzdíme, protože za oba tyto cíle nese odpovědnost stát, nikoliv kraje a obce. Zřizovatelé v současnosti nemají kapacity ani kompetence vyhodnotit, jaké zdroje a na co v souvislosti s kvalitou výuky jsou opodstatněné. 41 % ředitelů a ředitelek základních škol uvádí, že se zřizovatel nezajímá o jejich vzdělávání v oblasti pedagogického vedení," řekl pro Trade-off Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.