Klíčovou prioritou politiky železniční dopravy nové vlády Andreje Babiše (ANO) s Motoristy a hnutím SPD by podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) mělo být navýšení kapacity infrastruktury a zrychlení elektrizace tratí. Bez fyzického oddělení rychlé a pomalé dopravy nelze dosáhnout vyšší rychlosti ani spolehlivosti provozu, tvrdí svaz v reakci na programové prohlášení vlády.
Zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h má smysl pouze tam, kde je možné fyzicky oddělit rychlé a pomalé vlaky. „Pokud chceme na železnici zvýšit rychlost a zároveň zajistit spolehlivost, musíme oddělit rychlou a pomalou dopravu, a to fyzicky – tedy kapacitním rozšířením zejména páteřních tratí,“ uvedl výkonný ředitel svazu Petr Moravec. Podle SVOD Bohemia by se měla vláda zaměřit především na nejvytíženější úseky železniční sítě. Zde svaz doporučuje buď rozšíření na čtyři koleje, nebo výstavbu paralelních dvoukolejných tratí, například vysokorychlostních. Pouhé přidání třetí koleje podle dopravců nestačí.
SVOD Bohemia vítá zavádění evropského zabezpečovacího systému ETCS na hlavních koridorech, ale upozorňuje, že jeho rozšiřování na další tratě by mělo být koordinováno s elektrizací. V té ale Česká republika podle svazu výrazně zaostává za evropským průměrem.
V neposlední řadě Svaz apeluje na pokračování příprav vysokorychlostních tratí, které mají přinést nejen zkrácení jízdních dob, ale hlavně oddělení rychlé osobní dopravy od pomalejší. Za priritní považují projekty tras (Německo) – Krušnohorský tunel – Ústí nad Labem – Praha – Brno – Břeclav (– Rakousko) a Brno – Přerov – Ostrava.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám