Další Su-34 pro ruskou armádu. Dodávky běží, sestřely neustávají

Autoři | Foto Wikimedia Commons, Oleg V. Belyakov

Společnost Rostec oznámila 6. listopadu 2025, že United Aircraft Corporation (UAC) předala ruskému ministerstvu obrany novou várku bitevních letounů Su-34 v rámci státní obranné zakázky. Informaci přinesla oficiální tisková zpráva, kterou převzala zahraničních média. Dodávka, navazující na předání ze začátku října, přichází v době intenzivního nasazení ruského letectva v konfliktu na Ukrajině.

UAC a Rostec potvrdily pokračující dodávky

Podle sdělení Rostecu z 6. listopadu United Aircraft Corporation (UAC) předala další sérii stíhacích bombardérů Su-34 ministerstvu obrany. Oznámení, které převzala zahraniční média, je prezentováno jako pokračování pravidelných dodávek a dokládá stabilní výrobní tempo.

V tiskové zprávě státní korporace se uvádí, že Su-34 se stal jedním ze symbolů úderné síly ruského frontového letectva. Letoun je podle vyjádření výrobců „považován za spolehlivý, s velkým doletem a širokou škálou výzbroje, od klasických pum až po přesně naváděné střely“. Rostec doplnil, že tento typ se v bojových podmínkách opakovaně osvědčil jako „pracovní kůň“ schopný současně zasahovat vzdušné cíle a přesně útočit na dobře chráněnou infrastrukturu na značné vzdálenosti od základny. Výrobci podle společnosti „plně chápou význam tohoto letounu na bojišti a usilují o zajištění pravidelných dodávek v souladu s obranným plánem“.

Generální ředitel UAC Vadim Badekha uvedl, že zaměstnanci výrobních závodů udržují vysoké tempo produkce, aby byly dodrženy stanovené termíny. Podle něj konstruktéři ze Suchojova konstrukčního byra pokračují v modernizaci systémů letounu na základě zkušeností z jejich nasazení během „speciální vojenské operace“ (vojenské agrese Ruské Federace vůči Ukrajině pozn. red.). Tyto úpravy mají podle Badekhy zvýšit efektivitu Su-34 při současných i budoucích misích.

Nasazení a ztráty typu Su-34

Podle informací výrobce je Su-34 určen k ničení pozemních, hladinových i vzdušných cílů, včetně infrastruktury chráněné prostředky protivzdušné obrany, a to na velké vzdálenosti od domácích letišť. Letoun může zároveň plnit průzkumné úkoly a podporovat frontové operace, v nichž Rusko nadále sází na letecké údery proti ukrajinským pozicím a zásobovacím trasám.

Nezávislí analytici však upozorňují, že ruské letectvo v posledních měsících utrpělo v tomto typu výrazné ztráty. Otevřeně dostupná data shromážděná skupinou Oryx, která dokumentuje vizuálně potvrzené ztráty, uvádějí nejméně 41 zničených nebo těžce poškozených letounů Su-34. Údaje vycházejí z fotografických a videozáznamů poškozených strojů a skutečný počet může být vyšší, neboť nezahrnuje případy bez obrazového důkazu.

Technické a konstrukční charakteristiky

Su-34 vychází z konstrukce stíhacího letounu Su-27, ale má přepracovaný trup s dvoumístným kokpitem, kde pilot a operátor zbraňových systémů sedí vedle sebe. Letoun pohánějí dva proudové motory Lyulka AL-31FM1 s tahem přibližně 13,5 tuny každý. Maximální rychlost stroje dosahuje okolo 1 900 kilometrů za hodinu a běžná cestovní rychlost se pohybuje kolem 1 400 kilometrů za hodinu. Podle údajů výrobce činí přeletový dolet přibližně 4 000 až 4 250 kilometrů, přičemž akční rádius s přídavnými nádržemi dosahuje zhruba 1 700 kilometrů. Maximální bojové zatížení je podle oficiálních údajů přibližně 8 000 kilogramů výzbroje, což umožňuje nesení široké palety konvenčních pum i přesně naváděných střel.

Avionika zahrnuje víceúčelový radar Leninets Sh141/B-004 s režimy pro sledování terénu a vyhýbání se překážkám, systém elektronického boje Khibiny, komplex pro pasivní detekci radiolokačních signálů Pastel, obranný rušič Sorbciya-S a laserově-televizní zaměřovací stanici Platan. Modernizované verze Su-34M, označované také jako standard NVO, umožňují integraci univerzálních průzkumných kontejnerů „Sych“, včetně variant pro elektro-optický, radiotechnický a radarový průzkum.

Rozměrově letoun dosahuje délky přibližně 25,5 metru, rozpětí křídel 14,7 metru a výšky 6,2 metru. Maximální vzletová hmotnost činí přibližně 38 tun. Kombinace těchto parametrů a výbavy umožňuje provádět údery na velké vzdálenosti z ruského území, aniž by stroj musel vstupovat do zóny aktivní protivzdušné obrany.

Kontext a výhled

Rostec i UAC v komunikaci zdůrazňují kontinuitu výroby a její význam pro zachování úderných schopností ruského letectva. Tempo dodávek je třeba vnímat i ve světle potvrzených ztrát, které oslabují celkový počet provozuschopných strojů. Sledování poměru mezi výrobou a ztrátami tak zůstává klíčové pro odhad skutečné udržitelnosti ruských vzdušných operací.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Suchoj Su-34, Ozbrojené síly Ruské federace, Rusko, United Aircraft, Ukrajina, Suchoj Su-27

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.