Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a státní exportní pojišťovnu EGAP se čtyři z pěti malých českých exportérů chystají v následujících dvou letech investovat do svého rozvoje. Firmy plánují využít umělou inteligenci (AI) a automatizaci. AI je nyní nejčastěji používána v marketingu, do budoucna by však její největší přínos mohl spočívat právě v automatizaci.
Jak dodává Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva AMSP ČR: „Největší přínos AI firmy vnímají v oblasti zrychlení nebo zjednodušení například výrobních postupů v rámci automatizace. To jde ruku v ruce se zlevněním daného procesu, což je (i z jiných průzkumů AMSP ČR vyplývající) nejčastěji uváděná motivace firem k zavádění automatizace, digitalizace a rovněž AI do vlastních procesů. Současně jsou si firmy vědomy rizik zneužití a kybernetické ne/bezpečnosti.“
Financování těchto investic bude zajištěno převážně z vlastních zdrojů a bankovních úvěrů, přičemž EGAP nabízí pojištění úvěrů pro lepší podmínky. Podle průzkumu by až 59 % malých exportujících firem zvažovalo při investování využití pojištění bankovního úvěru EGAPem. V roce 2024 již pojišťovna EGAP podepsala 94 pojistných smluv za více než 39 mld. Kč, což pomohlo exportérům všech velikostí, avšak s min. 25% podílem exportu na celkových tržbách, získat výhodnější podmínky pro financování jejich rozvoje.
Data: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, n=100
„Říkáme tomu pojištění úvěru pro domácí investice. Exportujícím firmám, které chtějí investovat například do inovací, AI, navýšení výrobních kapacit, ale třeba i těm, které prostě potřebují likviditu pro svůj provoz, nabízíme pojištění pro zvýšení konkurenceschopnosti. S naším pojištěním firma získá lepší pozici při jednání s bankou, snáze dosáhne na úvěr a případně i na jeho vyšší objem,“ uvedl David Havlíček, předseda představenstva EGAP.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.