Z pořízení elektromobilu má stále obavy velký počet Čechů. Myslí si, že vozy stojí moc peněz, že je není kde nabít a že se jim na dlouhé cestě auto vybije uprostřed dálnice. To už ale dávno neplatí. Auta ujedou až 600 kilometrů, stojí jen o málo víc než ostatní vozy a dobíjecích stanic stále přibývá.
Průzkum, který si nechala zpracovat společnost E.ON přes Instant Research agentury IPSOS, odhalil, že informovanost o elektromobilitě v České republice je stále nízká. Například šedesát procent dotázaných by elektromobilem nejelo k moři, protože se bojí vybití v kolonách.
Realita je ale jiná. Na jedno nabití moderní auta ujedou 400 až 600 kilometrů, což jsou na tisíckilometrové cestě k moři dvě zastávky, které řidič stejně musí udělat. A naplánovat si je může právě na stanicích, kde jsou dobíjecí body.
Skoro třicet procent lidí si myslí, že jsou elektromobily moc drahé a bez dotací se nevyplatí. Rozdíl v pořizovací ceně už je přitom okolo 200 tisíc a levněji se dají samozřejmě koupit ojeté vozy.
Lidé se obávají i cen za provoz. Při stejné ceně a dojezdu by si 31 procent vybralo hybrid, 29 procent benzín, 16 procent diesel a jen 9 procent elektromobil. Náklady se ale odvíjejí od toho, jak člověk nabíjí. Pokud má řidič doma fotovoltaiku, v sezóně jezdí skoro zdarma. Když používají veřejné nabíjení, je cena 1,50 až 2 koruny na kilometr.
Záleží také na tom, jakým způsobem lidé platí. Nejvíc to stojí řidiče bez registrace, ti s čipem, QR kódem nebo aplikací méně. „Tady jsme se výrazně posunuli v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů. Například s naší kartou mohou lidé dobíjet u více než 120 tisíc dobíjecích bodů v devíti evropských zemích,“ uvedl v tiskové zprávě Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie, která se zabývá elektromobilním řešením domácností a firem.
V hustotě nabíjecí sítě vidí problém patnáct procent dotázaných, přijde jim nedostatečná. Ale třeba E.ON už má v Česku 650 dobíjecích bodů a otevírá další. Celkem je po celé republice 5500 míst, kde se dá auto dobít.
„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl, například na méně vytížených trasách,“ dodal Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám