Slovensko pokračuje ve snaze rozšířit dálniční síť a propojit se lépe se sousední Ukrajinou. Ačkoli je projekt rozšíření dálnice D1 stále ve fázi příprav, jednotlivé kroky k realizaci již pomalu nabírají konkrétní podobu. Nedávno zveřejněná studie proveditelnosti přináší nové detaily a odhady ohledně plánované výstavby.
Národní dálniční společnost (NDS) zveřejnila studii proveditelnosti pro nejvýchodnější úsek dálnice D1, který má vést od obce Bidovce až po státní hranici s Ukrajinou. Tento projekt má zásadní význam pro zlepšení dopravního spojení mezi Slovenskem a Ukrajinou, přičemž navrhovaná trasa má měřit 72 kilometrů. Odhadovaná cena nové dálnice činí přibližně 1,6 miliardy eur, což je v přepočtu přibližně 40,4 miliard korun. Na trase by mělo vzniknout osm křižovatek a dvě odpočívadla. Důležitým prvkem projektu je také překonání horského průsmyku Dargov, který by měl být realizován bez nutnosti výstavby tunelu.
„O výsledné ceně rozhodne veřejná zakázka. NDS bude hledat možnosti, jak získat prostředky z evropských zdrojů,“ uvedl mluvčí Národní dálniční společnosti Tomáš Ferenčák. Hledání financí a rozpočet je klíčovým faktorem pro posun projektu k realizaci.
Slovenské ministerstvo dopravy vybralo variantu G jako nejvhodnější pro výstavbu tohoto úseku. Tato varianta musí však projít ještě procesem EIA, tedy posouzením vlivů na životní prostředí. Pokud bude schválena a získá všechna potřebná povolení, může začít proces výběru dodavatele stavebních prací. Dle ministra dopravy Jozefa Ráže mladšího (Smer) je technická náročnost projektu jedním z klíčových aspektů, který bude brán v potaz při dalším posuzování.
„Budeme se dívat na to, jak je technicky náročné realizovat dálnici, přes jaká ochranná pásma jsou varianty navrženy, což je důležité pro posuzování vlivů na životní prostředí. Třetí kritérium je majetkoprávní situace pod cestou, abychom dokázali co nejefektivněji zrealizovat proces majetkoprávního vypořádání,“ uvedl ministr v dubnu při návštěvě Humenného.
Petra Poláčiková, mluvčí Ministerstva dopravy SR, pro portál noviny.sk informovala, že připravují zařazení tohoto úseku D1 mezi strategické investice. „Dosud to nebylo možné, protože jsme čekali na výsledky studie proveditelnosti,“ uvedla. Poláčiková zároveň zdůraznila, že Slovensko nemá k dispozici dostatek finančních prostředků na realizaci projektu, a proto bude usilovat o získání finanční podpory z evropských fondů, přičemž jako důvod uvedla i současný válečný konflikt za východní hranicí země. „Proto by bylo velmi předčasné uvádět jakýkoli konkrétní termín,“ dodala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.