Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí zpracování studie proveditelnosti pro pokračování aktuálně budované linky metra D z náměstí Míru na náměstí Republiky. Tento krok schválili radní hlavního města. V současnosti DPP realizuje první část linky mezi Pankrácem a Písnicí, následovat bude úsek z Pankráce na náměstí Míru, a nakonec finální část, která pravděpodobně povede do centra města. Stavba této poslední části by mohla začít po roce 2037.
Výstavba linky metra D byla zahájena v roce 2022. V současnosti se staví kilometr dlouhý úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, na který naváže druhý úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Další část, která povede z Nových Dvorů do Depa Písnice, bude následovat. Původní plán pro dokončení úseku z Pankráce do Písnice byl stanoven na rok 2029, avšak kvůli zpožděním způsobeným dlouhými správními řízeními u antimonopolního úřadu se předpokládá, že se zprovoznění uskuteční nejdříve v roce 2031.
Práce na studii začnou podle schváleného plánu koncem letošního roku a celkové náklady dosáhnou 16 milionů korun. Město již dříve zadalo Institutu plánování a rozvoje (IPR) vypracování ověřovací studie pokračování linky metra, která doporučila trasu vedoucí přes hlavní nádraží do centra města, místo trasy přes Žižkov, jak navrhovala Praha 3. I přesto bude současná studie trasu na Žižkov prověřovat, přičemž hlavní pozornost se zaměří na preferovanou trasu s plánovanými stanicemi na náměstí Republiky a u hlavního nádraží. Po dokončení studie se radní budou zabývat jejími závěry.
Výstavba metra na náměstí Republiky je podle schváleného dokumentu výhodná také vzhledem k plánované centrální vlakové stanici pod hlavním nádražím, která bude součástí pražské podzemní železnice, již připravuje Správa železnic. Dokument zdůrazňuje potřebu koordinace obou projektů, přičemž vzhledem k harmonogramu Správy železnic se předpokládá zahájení stavby mezi lety 2037 a 2044.
Prodloužení trasy metra D přes hlavní nádraží podle dokumentu posílí propojení mezi železnicí a metrem. Stávající přepravní kapacita metra trasy C se dle dokumentu limitně blíží maximu, je tedy nutné přepravní kapacity rozdělit a prodloužit trasu D až na náměstí Republiky. V rámci výstavby centrální železniční stanice je také plánovaná modernizace stávající stanice metra na hlavním nádraží, která je jednou z nejstarších.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám