V horní částí Václavského náměstí slavnostně zahájili stavbu tramvajové trati, která povede kolem budovy Národního muzea a propojí Prahu 1 a Prahu 2. Sice má jen 400 metrů, práce ale kvůli připojeným projektům potrvají do března roku 2027. Z návratu tramvají na centrální pražské náměstí není nadšený primátor Bohuslav Svoboda, chtěla raději park s maximálně jednou kolejí.
„Pro mě je to dneska velmi obtížné mluvit, protože já jsem měl o Václavském náměstí úplně jinou představou. Představu, že to bude jako velký dlouhý zelený park, tak jako jsou celé řadě evropských zemí,“ řekl Bohuslav Svoboda (ODS) při zahájení stavby.
Zmínil, že přijatelná by pro něj byla jedna kolej.
„Předcházející vedení města rozhodlo jinak, takže dneska jsme tady proto, abychom vrátili na Václavské náměstí koleje. Já to pamatuji, vím, jak mě to bylo. Také dostávám spoustu dopisů, které jsou proti tomu. Takže já bych jenom přál všem Pražanům, aby se ukázalo, že já jsem se mýlil a že to spojení dvou stanic metra tramvají pro ně bude smysluplné,“ uzavřel Svoboda.
V sobotu začíná výluka pro linky tramvají 11 a 13, ruší se totiž zastávka Muzeum. „Tam, kde jsou koleje v dnešních zastávkách Muzeum bude budována provizorní přeložka magistrály. Budována bude proto, aby bylo možno realizovat akci Technické zprávy komunikací,“ popsal Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.
Tou je bourání mostu pod ulicí Legerovou a zrušení podchodu pod magistrálou nedaleko křižovatky Legerovy a Vinohradské. Tam později vznikne zázemí pro pracovníky zahradnické firmy.
Nad Muzeum bude dojíždět linka 13 od Olšanských hřbitovů, která bude zajišťovat obsluhu Vinohradské ulice, linka 11 bude celou dobu jezdit souběžnou Korunní ulicí a přes náměstí Míru. Víc se dozvíte na webu dopravního podniku.
Stavbu provedou ve třech fázích, nejdřív odstraní dosavadní trať mezi Škrétovou a Vinohradskou ulicí. Tam pak vybudují dva dočasné pruhy pro magistrálu, kterými povede objízdná trasa. Poté bude Technická správa komunikací pracovat na mostních projektech a dopravní podnik položí koleje. To potrvá do března příští roku.
Nakonec začnou stavět trať v úseku mezi Vinohradskou a Škrétovou ulicí. „ Prostor současných tramvajových zastávek Muzeum vedle Legerovy ulice a celé oblasti křižovatky Legerovy a Vinohradské ulice bude přestavěn. Nové zastávky s pracovním názvem Škrétova budou zcela bezbariérové, na rozdíl od současnosti umístěny proti sobě. Jejich nástupiště bude kapacitnější, na obou koncích budou přechody pro pěší,“ doplnil dopravní podnik v tiskové zprávě. Vše by mělo být hotovo v březnu roku 2027.
„Největším oříškem byl návrh dopravního řešení a světelné signalizace křižovatky Legerová, Vinohradská a Škrétova. A nakonec jsme s kolegy a s pány od odboru dopravy a policie České republiky dospěli k jedné novince, kdy budou instalované světelné pásy diody do chodníků, které budou před přechody přes tramvajové pásy a budou působit výstražně,“ sdělil za projektanty Vladimír Seidl ze společnosti Metroprojekt.
Když se bude blížit tramvaj, začnou blikat a upozorní tak i chodce, kteří se dívají do mobilních telefonů.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám