Česká armáda se chystá uzavřít novou rámcovou dohodu na servis obrněných transportérů Pandur. Kontrakt v hodnotě téměř 1,9 miliardy korun bez DPH zajistí údržbu těchto vozidel na další čtyři roky. Servis bude i nadále provádět společnost Tatra Defence Vehicle, která má exkluzivní licenci pro jejich opravy. Přestože Pandury zůstávají klíčovou součástí výzbroje české armády, modernizace starších kusů naráží na technologická omezení. Ministerstvo obrany proto zvažuje, jakým způsobem zajistit budoucí obnovu této techniky.
Nová rámcová dohoda zajistí české armádě plný servis pro všech 127 vozidel Pandur. Tyto obrněnce v různých variantách hrají klíčovou roli v bojových operacích, především při přepravě vojáků na bojiště a jejich palebné podpoře. Podle ministerstva obrany jde o zásadní prvek výzbroje, jehož provozuschopnost musí být dlouhodobě udržována.
Tatra Defence Vehicle zajišťuje údržbu a opravy obrněných transportérů Pandur od roku 2017. Ministerstvo obrany potvrdilo, že společnost vlastní výhradní licenci pro Českou republiku, která jí umožňuje poskytovat kompletní servisní služby. Díky této exkluzivitě je TDV jediným subjektem oprávněným realizovat zakázku na údržbu těchto vozidel.
Ve výzbroji Armády ČR se nachází celkem 107 vozidel Pandur, která byla dodávána v letech 2009 až 2013. Později byla flotila rozšířena o dalších 20 kusů speciálních velitelsko-štábních a spojovacích verzí, které zajišťují efektivnější komunikaci a řízení jednotek v terénu.
Česká armáda se postupně odklání od první generace transportérů Pandur, které začala přebírat v roce 2009 od rakouské firmy Steyr. Hlavním důvodem je složitost jejich modernizace – není možné je upravit tak, aby splňovaly vyšší úroveň balistické ochrany STANAG 3 a 4. STANAG 3 chrání vozidlo před 7.62×51 mm AP střelami ze 30 metrů při rychlosti 930 m/s a odolává explozi 8 kg TNT. STANAG 4 poskytuje vyšší ochranu proti 14.5×114 mm AP/B32 střelám z 200 metrů při 911 m/s, zahrnuje odolnost proti 155mm HE granátu explodujícímu ve vzdálenosti 30 metrů a zvládne explozi 10 kg TNT.
Tato skutečnost byla zmíněna na jednání sněmovního výboru pro obranu a rovněž na podvýboru pro akvizice ministerstva obrany. Armáda proto zvažuje alternativní možnosti, přičemž jednou z nich by mohlo být pořízení finských kolových bojových vozidel Patria, dalšími variantami jsou dosud neexistující obrněnec Pandur 8×8 Evo a německo-nizozemský Boxer. Další zvažovanou alternativou by měla být švýcarská Piranha evropského koncernu GDELS, ministerstvo však údajně s touto společností v tuto chvíli konzultace nevede.
Kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle se zaměřuje nejen na opravy a servis, ale také na vývoj a výrobu vojenské techniky. Je součástí holdingu Czechoslovak Group, který vlastní podnikatel Michal Strnad. Kromě obrněných transportérů Pandur II se firma podílí i na produkci vozidel Titus a Tadeas, přičemž aktuálně vyvíjí nový model vozidla Pandur, který nese jméno PANDUR 8×8 EVO. Ve veřejném prostoru se již objevují informace o jeho případném zapojení do budoucího tendru na nákup nových obrněných kolových vozidel pro armádu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.