Zkoušky bojového vozidla pěchoty Lynx, které německý výrobce Rheinmetall nabízí Ukrajině, nadále pokračují – potvrdil to generální ředitel společnosti Armin Papperger v rozhovoru pro BILD. Projekt, který by mohl vést až k výrobě vozidel přímo na Ukrajině, se však nachází v nejisté fázi. Vývoj situace sleduje i server German Aid to Ukraine, jenž dlouhodobě mapuje německou vojenskou pomoc směrem na východ.
Německý zbrojní koncern Rheinmetall nadále spolupracuje s Ukrajinou na ověřování schopností svého moderního bojového vozidla Lynx KF41. Stroj, který již zařadily do výzbroje armády Maďarska a Itálie, je od konce roku 2024 zkoušen také na ukrajinském území – mimo přímou bojovou linii.
Podle Armina Pappergera byla první jednotka předána už v závěru loňského roku z továrny v Unterlüß. Přestože původní plány počítaly s testováním až deseti kusů, další dodávky se od té doby neuskutečnily. Přesný důvod není znám.
Na průběh projektu dlouhodobě upozorňuje i portál German Aid to Ukraine, který monitoruje dodávky vojenské a humanitární pomoci ze SRN. Server zaznamenal, že od podzimu 2024 nedošlo k žádné další zásilce vozidel Lynx, a ukazuje tak na zřetelně zpomalený vývoj.
My latest piece → After months of silence, @RheinmetallAG CEO Armin Papperger speaks out in BILD and reveals that the Lynx IFV is still undergoing trials in #Ukraine. A brief summary of the current process and the future.https://t.co/Q0Y50uW4zn
— German Aid to Ukraine (@deaidua) July 13, 2025
Nedostatek dalších testovacích vozidel vyvolal řadu spekulací. Za zpožděním mohou stát potíže ve výrobě, technické komplikace, ale i rozpočtová omezení. Existuje i varianta, že ukrajinská armáda považuje aktuálně dostupný exemplář za dostačující pro další posouzení.
Dlouhodobou ambicí Rheinmetallu je přesunout část produkce bojového vozidla Lynx přímo na Ukrajinu, a to ideálně od roku 2027. Tato vize ale předpokládá hladký průběh testů, souhlas ukrajinské vlády a zajištěné financování – což se zatím nepodařilo.
Jednání o možném spolufinancování projektu s německou spolkovou vládou probíhají už více než rok. Berlín však nejspíše vyčkává na oficiální vyjádření zájmu ze strany Kyjeva.
Papperger dříve odhadl, že ukrajinské ozbrojené síly by mohly v budoucnu poptávat až 3 000 vozidel typu Lynx. Současně ale přiznal, že Ukrajina nemá v tuto chvíli prostředky, které by tak rozsáhlý nákup umožnily.
Realističtější scénář počítá s několika stovkami vozidel, která by v případě dohody mohla být vyráběna a dodávána v delším časovém horizontu přímo na Ukrajině. Z hlediska objemu by šlo o jeden z největších průmyslových obranných projektů mezi Německem a Ukrajinou.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám