Zakázka století, jak je stavba jaderných bloků v Dukovanech často nazývána, neprobíhá bez komplikací. Těsně před podpisem EPC kontraktu mezi společnostmi EDU II a KHNP krajský soud v Brně kvůli stížnosti neúspěšného uchazeče francouzské EDF pozastavil tento podpis do doby, než stížnost vyřešní. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v rozhovoru pro Trade-off popsal aktuální situaci kolem tendru.
Výběr korejské společnosti KHNP jako preferovaného dodavatele byl napaden konkurenční firmou EDF. Jaká je aktuální situace?
Výběrové řízení bylo maximálně transparentní, zapojeny byly stovky expertů a dohlížely na něj bezpečnostní složky. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) správnost výběru potvrdil. EDF se následně obrátila na Krajský soud v Brně, který zatím nevynesl verdikt, ale vydal předběžné opatření, které podpis smlouvy pozastavilo. Výběrové řízení proběhlo v režimu bezpečnostní výjimky, tedy plně v souladu s evropskými pravidly, a navíc ještě před platností nového nařízení o zahraničních subvencích. Jsme proto připraveni smlouvu podepsat, jakmile to bude možné. Věřím, že si soud uvědomuje strategický a bezpečnostní aspekt celé záležitosti a rozhodne co možná nejdříve.
ČEZ vyzval EDF, ať firma nabídku zveřejní. Souhlasíte s tímto postojem?
Pokud EDF tvrdí, že měla lepší nabídku, ať ji zveřejní. My to ze zákonných důvodů udělat nemůžeme. KHNP nabídla nejlepší podmínky – nejnižší cenu výstavby, záruky včasného dokončení a také nejnižší cenu elektřiny pro koncové spotřebitele. Takže souhlasím, že by Francouzi měli před veřejností odkrýt karty, ať si může každý udělat srovnání. Velmi ale pochybuji, že to udělají.
Objevily se zprávy o výtkách ze strany Evropské komise k tendru na dostavbu Dukovan. Co to znamená pro další postup projektu?
Od Evropské komise jsem žádnou výtku neobdržel. Napsal mi pouze, shodou okolností francouzský, eurokomisař Séjourné a vyzval mě, ať nic nepodepisujeme. Evropská komise jasně řekla, že jeho dopis není právně závazný. A co mě zaráží víc, na dopis od francouzského eurokomisaře, který nemá za úkol hájit zájmy své země, se ještě před tím, než mi byl vůbec doručen, na našem ministerstvu vyptával francouzský velvyslanec.
Kritika z opozice ale pokračuje, mimo jiné i ohledně zapojení českých firem. Jak na to reagujete?
Teď všichni rozhazují procenty, ale víte, jaký byl podíl českých firem byl v tendru, který připravila minulá vláda? Přesně 0 %. Já jsem během prvních týdnů ve funkci nelenil, letěl do Koreje a vyjednal s KHNP jasnou dohodu. Výsledkem je 60% zapojení českého průmyslu do konce projektu, z toho už teď máme 30 % zasmluvněno. To je historický úspěch. A proč není rovnou zasmluvněno víc? Je potřeba si uvědomit, že projektová dokumentace k novým blokům bude finalizována až v průběhu následujících dvou let. V tuto chvíli tedy není realistické detailně určit, kdo přesně bude dodávat jednotlivé komponenty až po ten poslední šroubek.
A mají české firmy nějaké záruky?
Samotná EPC smlouva obsahuje záruky, které znemožňují obcházení českých firem. Máme tam maximum, co nám evropské právo umožňuje. Součástí kontraktu jsou i přísná bezpečnostní kritéria – dodavatelský řetězec musí splňovat konkrétní bezpečnostní parametry a je tak logické, že určitou výhodu budou mít české firmy, které už se dnes podílejí například na údržbě, protože tyto společnosti dané požadavky prokazatelně splňují.
Navíc to není jen o samotné dostavbě. České firmy se už teď takřka ze 100 % podílejí na dalších obrovských investicích, které s projektem souvisí, a to například na výstavbě nutné okolní infrastruktury, jako jsou nové silnice, obchvaty, plánovaná výstavba bytů a podobně.
Když mluvíte o okolní infrastruktuře, jaký dopad bude mít stavba na samotné regiony? Konkrétně na Jihomoravský kraj a Vysočinu.
Jde o největší investici v historii České republiky, která přinese prosperitu jak Vysočině, tak Jihomoravskému kraji. Nejde ale jen o energetiku. Společnosti KPMG jsme zadali přípravu takzvané socioekonomické studie, která mapuje pozitivní i negativní dopady projektu. Na jejím základě vzniká konkrétní harmonogram opatření – školy, doprava, byty, zdravotní péče a další. Chceme, aby dostavba Dukovan region co nejvíce posílila a co nejméně zatížila.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám