Ultralighty zažívají boom, čeští piloti patří k nejlepším. Létat lze už od 16 let

Ultralehké létání, dříve netradiční hobby pro pár nadšenců, dnes přitahuje stále víc lidí. V Česku přitom nejde jen o koníček. Češi v tomto sportu pravidelně sbírají světové medaile a patří k absolutní špičce. Kolik stojí výcvik pilota a co obnáší?

V létání „ultralighty“, tedy lehkými sportovními letouny do 600 kilogramů, mají Češi tradici i pověst technicky zručných a orientačně výborně vybavených pilotů. Ať už jde o navigaci, techniku letu nebo přesnost přistání na metr, čeští piloti bodují ve všech kategoriích. Jen za loňský rok získali 55 medailí na světových soutěžích.

„Češi mají talent pro létání už od samého počátku letectví. Ať už šlo o průkopníky v počátcích letectví, tak přes naše válečné stíhače a současné piloty. Ani mapy nám nejsou cizí a naše česká důmyslnost nám dává výborné předpoklady pro získávání zlatých medailí na mistrovstvích světa. Bohužel tento sport není tak populární, a tak jsou mnohdy tyto úspěchy zapomenuty,“ říká Jan Pařez, zástupce Letecké amatérské asociace ČR.

Co je to ultralehký letoun? 

  • sportovní letadlo do 600 kg vzletové hmotnosti
  • jednomístný nebo dvojmístný stroj
  • vhodný pro rekreační i soutěžní létání
  • podléhá správě Letecké amatérské asociace ČR
  • pilotní průkaz lze získat od 16 let
  • výcvik trvá cca 6 měsíců, cena se pohybuje kolem 70 tisíc

Mezinárodní soutěž na východě Čech

Na letišti v Jaroměři se letošní léto konala významná mezinárodní soutěž ultralehkých letounů Czech Microlight Open 2025, pořádaná Leteckou amatérskou asociací ČR. Té se zúčastnilo přes 60 soutěžních posádek z České republiky i zahraničí. Piloti celý týden soupeřili v desítce úloh zaměřených na leteckou navigaci, přesnost přistání i deklarování spotřebovaného paliva na stanovené trati.

I když se piloti museli soustředit hlavně na navigaci a na okolní krajinu moc času nebylo, i tak z kokpitu zahlédli dominanty Královéhradeckého kraje – Orlické hory, Krkonoše, hrad Trosky, Hrubou Skálu nebo vodní nádrž Rozkoš. „Krajina v Orlických horách je neuvěřitelně navigačně složitá, ale ohromně jsem si ji užil, i když jsem se několikrát ztratil,“ konstatoval německý pilot Axel Dwyer.

Co obnáší výcvik?

Ultralehký letoun je jednomístný nebo dvoumístný stroj určený pro rekreační nebo soutěžní létání. Není to komerční doprava, ale radost ve vzduchu, jak říkají piloti. A stát se jedním z nich není tak složité, jak se zdá.

„Ultralehké létání je létání jako každé jiné. Piloti musí splňovat stejné předpoklady a znalosti jako u každého jiného létání. Ultralehké letouny musí splňovat maximální vzletovou hmotnost 600 kilo a spadají pod kontrolu a správu Letecké Amatérské Asociace,“ upřesňuje Radek Holub, předseda Aeroklubu Jaroměř, kde výcviky pořádají. 

Získat pilotní průkaz na ultralight je možné už od 16 let. „Doporučujeme si to nejprve vyzkoušet při seznamovacím letu a poté začít výcvik. Ten se skládá z teoretické a praktické části a trvá to obvykle půl roku. Nakonec je potřeba zvládnout závěrečnou zkouškou. Cena takového výcviku se pohybuje kolem 70 tisíc," dodává Radek Holub.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ultralight, piloti, létání, navigace, soutěž, Czech Microlight Open 2025, Aeroklub Jaroměř

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.