Fastfoodové fuckupy #4: McDonald’s, mafie a milionové Monopoly: Největší podvod fastfoodové historie

Autoři | Foto DALL-E AI

V posledním díle minisérie čtyř článků pojednávající o největších průšvizích fastfoodových společností se znovu podíváme do historie hamburgerového krále, společnosti McDonald’s. Tentokrát nepůjde o popáleniny v důsledku horké kávy, ale o mnohem rafinovanější příběh, ve kterém figuruje desková hra, newyorská mafie a ukradené miliony dolarů. Jestli by o něčem měl Hollywood natočit trhák, tak určitě o tomhle.

Fastfoodové fuckupy #2: McPopáleniny aneb jak to bylo doopravdy

V minulém díle jsme si představili průšvih společnosti Pepsi, která se kvůli vtipné reklamě, kde za nasbírané body nabízela bojovou stíhačku, dostala až před soud. Ale oproti zbylým průšvihům je tohle jen takové veselé zaškobrtnutí. Dnes si konečně...

Milionové monopoly

Vše začalo v roce 1987, kdy společnost McDonald’s přišla s veleúspěšnou marketingovou akcí. Spojila tehdy síly s hračkářským gigantem Hasbro a představila zákazníkům soutěž McDonald’s Monopoly. Při nákupu určitých položek z menu zákazník dostal soutěžní nálepku v podobě jednoho políčka z deskové hry Monopoly. A McDonald’s se s tím nemazal, mezi výhry patřily, mimo standardního cheesburgeru nebo středních hranolek zdarma, třeba sluchátka, herní konzole, automobil, dovolená na výletní lodi nebo jeden milion dolarů v hotovosti. Hra je marketingově natolik úspěšná, že v mnoha zemích probíhá dodnes.

A v čem tedy spočívá onen obří fastfoodový fuckup? V roce 2001 americká FBI odhalila rozsáhlou konspiraci zahrnující 53 lidí, včetně několika prominentních členů newyorské mafie, kteří ze hry vyluxovali výhry v celkové hodnotě neuvěřitelných 24 milionů dolarů (tedy s inflací skoro jednu miliardu korun).

Strůjcem všeho byl Jerome P. Jacobson – bývalý policista a zaměstnanec externí společnosti Simon Marketing, které společnost McDonald’s svěřila pořádání této soutěže. Jen pro představu, o jak velké soutěži se bavíme – podle serveru Daily Beast jely speciální tiskárny tři měsíce bez přestání 24 hodin denně, aby vytiskly neuvěřitelnou půl miliardu nálepek. Zmíněný Jerry Jacobson měl na starosti ony extrémně cenné výherní nálepky, které osobně převážel v zapečetěném balíku z tiskáren přímo do továren McDonald’s. Neustále za zadkem měl nezávislého auditora, který hlídal, aby neudělal přesně to… co Jerry Jacobson později udělal.

V roce 1995 se totiž stala chyba. Hongkongská továrna, která vyráběla ony bezpečnostní pečetě na ochranu výherních nálepek, poslala do Ameriky další balík pečetí, ale místo do firmy Simon Marketing tyto pečetě poslala přímo Jerrymu Jacobsonovi. A jelikož příležitost dělá zloděje, uchyluje se Jacobson s auditorem za zády na toaletu letiště v Atlantě, otevírá pečeť a prohazuje výherní nálepky za bezcenné. A tak Jerry Jacobson rozjíždí po dalších šest let své vlastní Monopoly – prodává výherní nálepky za zlomek výherní částky nejprve své rodině a přátelům a následně spolupracuje i s klanem newyorských mafiánů – s rodinou Colombových. Jeden z jejich členů (Jerry Colombo) se dokonce pod svým vlastním jménem objevil v reklamě McDonald’s, když vyhrál Dodge Viper.

Fastfoodové fuckupy #1: Jak Pepsi (ne)prodala bojovou stíhačku

Málokdo dokáže vytvořit tak kolosální průšvihy jako multimiliardové nadnárodní korporace. A když se ještě k tomu jedná o fastfoody? Obrovské továrny na cholesterol, kde polovinu pozic zastávají mutující puberťáci a druhou polovinu mocichtiví...

Celé to začalo smrdět, když Jerry Jacobson začal všem rozdávat nálepky horem dolem a když se všechny největší výhry začaly podivně soustřeďovat na jednom místě. Tři výherci žili do dvou mil od Jacobsonova bydliště v Georgii, tchán zmíněného Jerryho Colomba vyhrál milion dolarů a jiná rodina vyhrála podivnou náhodou milion dolarů dokonce třikrát po sobě. Bavíme se o nálepce, kterou normální smrtelník nalezl ve svém Big Macu s šancí 1:250 000 000.

V roce 2001 byl Jerome P. Jacobson odsouzen za krádež celkem 60 výherních nálepek na 37 měsíců vězení a byl mu zabaven veškerý majetek. Nepomohlo mu ani to, že na začátku své zločinecké dráhy poslal anonymně jednu milionovou nálepku do dětské nemocnice Saint Jude Children's Hospital. I tuto nálepku společnost McDonald’s nakonec velkoryse proplatila a jako gesto omluvy uspořádala další speciální kolo soutěže s cenami v hodnotě 10 milionů dolarů. Mimochodem, jeden z důvodů, proč jste o tomto příběhu pravděpodobně nikdy neslyšeli, je, že soud soud s Jacobsonem začal 10. září 2001, tedy jeden den před největším teroristickým útokem v historii.

Jestli mě něco moje kariéra pop-ekonoma naučila, tak to, že fast foody jsou prakticky nevyčerpatelné téma. Už teď vím, že se k němu v budoucnu zase rád vrátím. Učí nás o historii, kultuře, makroekonomii a jak jsme se dozvěděli z těchto čtyř článků, tak i o právu, marketingu a organizovaném zločinu. Za to mu musíme odpustit i nějaké ty milionové fuckupy.

Líbil se Vám tento článek? A zajímalo by vás třeba jak funguje ekonomika ve vězení, výroba parfémů nebo ekonomie živých koncertů? Tak si Jakuba předplaťte v podcastu Žofčákova břitva na Herohero, kde dostanete dva dlouhé články měsíčně v textové i audio podobě do auta nebo do sluchátek. Nebo zkuste aspoň zkrácené epizody na Spotify, YouTube nebo Apple Podcast.

Fastfoodové fuckupy #3: Pepsi a nejhorší promo akce v historii –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Od triumfu k násilí v ulicích

Vítejte u třetího dílu naší minisérie o spektakulárních průšvizích fastfoodových korporací. Dnes se podruhé podíváme, co vyvedla společnost Pepsi. Zatímco v prvním díle pouze slíbila něco, co nedodala, o něco dříve na Filipínách udělala daleko větší...

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky samolepka, historie, mafie, dolar, soutěž, podvod, Simon Property Group

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.