Evropské volby ukázaly, že na české politické scéně dochází ke změnám. Koalice Přísahy a Motoristů přesáhla 10 % a získala dva mandáty. Hlavní podíl na tomto úspěchu má influencer Filip Turek, který dokázal oslovit nové voliče a spojit je s malou, ale stabilní podporou fanoušků Roberta Šlachty. A aktuální průzkumy ukazují, že samotní Motoristé se pohybují okolo 5 %, Šlachtovo hnutí zaostává okolo 3 %. Je očividné, že v jejich spojení se nachází potenciál vstupu do Sněmovny v příštím roce. Stane se to?
Začněme Šlachtou – jeho hnutí zjevně ztrácí dech, nemá nová témata a šance na dramatický růst je mizivá. Má ovšem stabilní voliče a vybudovanou strukturu v regionech, což z něj dělá poměrně cennou politickou komoditu. Jejich voliči už koalici s Motoristy snesli v eurovolbách, nebude tedy pro ně problém zkusit to znovu.
Problém je spíše na straně Motoristů: budou chtít učinit potřebné kompromisy a pustit nevyzpytatelné kandidáty šlachtovců na svou kandidátku? Nebude jim hrozit vykroužkování od zorganizovaných členů menšího koaličního partnera? A zvládnou společně vstup do Babišovy možné budoucí vlády, když tuto ambici už nyní dávají nepokrytě najevo? Tyto otázky musí poměrně rychle řešit. Fakt, že je do voleb bude muset vést europoslanec Turek, který by svůj mandát ani ne po roce pravděpodobně opustil, je jasný.
Především, poslední výsledek nad deset procent může být iluze. Filip Turek měl jako influencer určitý dosah, který při nízké účasti dává lepší výsledky. Jeho voličským jádrem jsou mladí lidé, představující čistou antitezi městských vysokoškoláků zaměřených na levicová, ekologická a identitární témata. Přesto mají se svými protějšky společnou vlastnost – nízkou spolehlivost jít volit. Piráti by na toto téma mohli vyprávět mnohé. Proto je spoléhání se na jejich disciplínu velmi riskantní podnik.
Problémy se společnou koalicí s Přísahou ovšem nejde ignorovat. Při eurovolbách je klauzule pro koalice stejná jako pro samotné strany, tedy 5 %. Do Sněmovny ale potřebuje koalice 8 %; to jistě nebude nikdo riskovat – víc než 3 % od Přísahy čekat nelze. Samostatná kandidatura Motoristů tak dává větší smysl.
Je ale jedno řešení, které kombinuje výhody obou variant. Slovy klasika, Šlachta půjde po žních k Turkovi. Ne jako partner do koalice, ale jako podporovatel výměnou za několik míst pro svoje lidi. „Motoristé s podporou Přísahy“ je proto nejpravděpodobnější scénář.
Zatím jsme nechali stranou obvykle okrajové věci – program a hodnoty. Motoristé se profilují jako „ODS revival“, strana proti regulacím a pro konzervativní hodnoty. Jejich směr do Babišovy náruče zdánlivě komplikují jeho námluvy s komunisty, přebarvenými na koalici Stačilo. Citlivější pozorovatel by mohl namítnout, že jde o nespojitelnou kombinaci. Pro takového čtenáře je ale potřeba připomenout, že předseda Motoristů je pracovníkem Institutu Václava Klause. A sám Klaus při své volbě prezidentem dokázal, že komunistické hlasy jsou zcela přijatelné, pokud je to nutné. Turkovo hlasování v EP se od jeho možné budoucí koaliční partnerky Konečné v klíčových otázkách také příliš neliší. Takže je jasné, že zde problém není. Jde především o příležitost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.