KOMENTÁŘ: Kdo neusiluje o změnu, zůstane stát. Úspěšné firmy inovují

Autoři

Odvětví za odvětvím, český byznys letos opět hledá odpověď na jednoduchou otázku. Co dělat, aby naše firma nezapadla mezi průměr? Inovace už dávno nejsou doménou korporátů z obálek Forbesu. Bez pravidelného hledání lepších cest dnes riskuje i střední podnik, že mu zákazníci prostě utečou. Rozvoj firmy stojí a padá s tím, jak umí posunout nejen technologie, ale i vlastní pohled na svět.

Autor je ředitel inovací ve společnosti Algotech

Když se řekne inovace, spousta manažerů si představí nákladný software nebo složité projekty s nejistým výsledkem. Jenže drtivá většina pokroku začíná úplně jinde, třeba u ochoty zpochybnit, jestli „takto to vždycky stačilo” opravdu stačí i dnes. Vybudovat prostředí, kde mají lidé odvahu přijít s nápadem a vědí, že selhání není ostuda, ale nutná součást procesu, není žádné klišé. Uvnitř firem, které něco posouvají, je tohle pravidlo vidět na každém kroku.

Nejhorší, co můžete udělat, je začít inovace brát jako položku do tabulky. To není jednorázová investice, ale způsob přemýšlení. Z firmy musí být živý organismus, ne úřad. 

Jak začít s inovacemi v praxi

Začít jde překvapivě jednoduše. Pravidelné schůzky, kde se hodnotí nápady, systém na sběr podnětů, otevřená debata i o věcech, které „přeci vždycky fungovaly”. Mnoho menších firem řeší, že nemá prostor na speciální inovační tým a přitom stačí jasně říct, že každý může zkusit něco navrhnout a nejlepší nápady získají podporu. Zkušenost napovídá, že cenné myšlenky často přicházejí z míst, kde by je vedení nečekalo.

Rozpočet na inovace je první na ráně, když začne být těsno, ale škrtat právě tady je krátkozraké. Krize většinou prověří, kdo se nebál investovat do vlastního vývoje nebo automatizace. Typickým příkladem je přechod firem na cloudová řešení. V době, kdy většina konkurence ještě řeší, jak zálohovat data, mají firmy s cloudem už vyšší odolnost a umí reagovat rychleji na nečekané výpadky nebo změny poptávky.

Jenže často nejde ani tolik o finance samotné, ale hlavně o čas, který firmy svým lidem na inovace vyhradí. Zkušenosti ukazují, že i když jsou peníze dostupné, skutečnou bariérou je odvaha obětovat okamžité výnosy ve prospěch dlouhodobého rozvoje. Týmy potřebují prostor se zastavit, promýšlet nové nápady a experimentovat. Pokud firma tento prostor neposkytne a vše hodnotí jen optikou krátkodobých výsledků, nikdy se nedostane dál než k dílčím vylepšením, která jí náskok před konkurencí nezajistí.

Není nutné vynalézat kolo pokaždé od začátku. Často se stává, že skvělé inovace vzniknou jen drobnou úpravou nebo aplikací něčeho, co už někde jinde funguje. Úspěšné firmy se pravidelně rozhlíží kolem sebe a přebírají inspiraci z jiných odvětví, třeba od úplně jiných typů společností, než jsou ony samy. Díky tomu přicházejí s řešeními, která jsou překvapivá, ale přitom prověřená jinde. V byznysu zkrátka není ostuda kopírovat dobré nápady, pokud je zvládnete přizpůsobit vlastním potřebám.

Není ale nutné všechno řešit interně, spolupráce s technologickými partnery často rozjede věci, na které by firma sama neměla kapacitu ani nápady. Právě otevřenost novým pohledům zvenčí je často tím, co rozlišuje stagnující podnik od firmy, která se i v horších časech pohybuje vpřed. Není to žádné moderní zaklínadlo, spíš upřímná ochota uznat, že ne všechno zvládnu sám.

Řada firem má ve svých systémech uložena obrovská množství dat, která nijak nevyužívá. Přitom právě v datech se skrývá potenciál pro nové inovace a přesnější rozhodování. Pravidelná analýza zákaznických preferencí, trendů na trhu nebo třeba výkonnosti interních procesů může odhalit příležitosti, kterých by si jinak nikdo nevšiml.

Bez týmu inovace nefungují

Jádrem je ale vždy firemní kultura. Pokud někde panuje strach z chyb a vedení bere úspěchy jako samozřejmost, tým časem ztratí motivaci cokoli měnit. Lidé musejí vidět, že jejich nápady mají váhu a že uznání nepatří jen manažerům, ale celému týmu. Funguje i obyčejné sdílení malých vítězství, někdy stačí, když management veřejně pochválí i pokus, který nevyšel, ale ukázal cestu.

Rozvoj firmy skrze inovace není jednorázový projekt na pár kvartálů. Je to spíš série menších i větších pokusů, trpělivosti a ochoty dělat věci jinak. O tom, kdo se v příštím roce udrží na špici a kdo skončí v koloně, se rozhoduje právě teď, v každodenních drobnostech. Když se dnes přestanete hýbat, zítra už nemusíte mít kam jít.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky projekt, inovace, software, byznys

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.