Pátek, 27. září 2024, 17:00
Mladí lidé rádi diskutují o udržitelnosti a preferují bio a eko produkty. Paradoxně však v jejich domácnostech končí nejvíce potravin v koši. Vědci z Mendelovy univerzity v Brně proto vedou výzkum zaměřený na generaci Z, během kterého analyzují odpadky v kontejnerech před vysokoškolskými kolejemi.
Podle vědců z Mendelovy univerzity v Brně generace Z, tedy lidé narozeni mezi lety 1995 a 2010 plýtvá potravinami nejvíce ze všech, ačkoliv veřejně prezentuje zájem o udržitelnost. Rozhodli se proto rozebrat jejich popelnice a zmapovat, co dvacátníci vyhazují. Výzkum započal před rokem, nyní odborníci získali a první data, se kterými dále pracují.
Dvacátníci potravinami dle svých odhadů plýtvají více než generace předchozí, celkem 43,4 gramů na osobu za den. Z výzkumu vyplynulo, že téměř o polovinu méně pak vyplýtvají tito mladí lidé, pokud bydlí s rodiči.
Výzkum začal loni rozsáhlým dotazníkovým šetřením, ke kterému teď vědci přidávají výsledky z rozborů směsného odpadu. Odpad sbírali od podzimu 2023 do jara 2024 v kontejnerech na deseti vysokoškolských kolejích po celé České republice. Zároveň se opírají i o deníkové záznamy účastníků.
„Studující si nebyli vědomi toho, že je jejich odpad svážen a podrobněji analyzován, a právě díky tomu máme nezkreslená čísla a jasnou představu o skutečném chování této generace. S ohledem na to, že studenti na kolejích nekonzumují všechna jídla a netráví zde většinu dne, se tedy jedná o poměrně vysokou hodnotu, kterou budeme dále prověřovat,“ uvedla vedoucí projektu Lucie Veselá.
Nejvíce se plýtvalo ovocem a zeleninou, na dalším místě se umístilo pečivo. Jako příčiny vyhození potravin lidé nejčastěji uváděli, že nakoupili příliš mnoho jídla, špatně jej skladovali nebo uvařili velké množství. Příčinou špatného skladování je pak například plesnivění nebo uhnití jídla.
„Špatné plánování je zodpovědné za 58 procent plýtvání potravin. Dále jsme zjistili, že 42 procent by se dalo ještě zpracovat jiným způsobem, nebylo zkažené nebo shnilé, a vyhození tedy bylo zbytečné,“ uvedla odbornice zapojená v projektu Veronika Mokrejšová.
V další fázi projektu se odborníci zaměří na to, jak změnit chování generace Z. Mladí lidé říkají, že chtějí informace o plýtvání dostávat hlavně přes sociální sítě a krátká videa. Proto vznikla online kampaň Nebuď Trash, do které se zapojilo několik známých influencerů. Plánují se také workshopy na univerzitách.
Měření množství odpadu na kolejích bude pokračovat, aby vědci zjistili, jestli jejich zásahy povedou k lepšímu nakládání s potravinami. Po roce tyto zásahy ukončí a budou sledovat, jestli měla celá kampaň trvalejší dopad.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.