Brněnský dopravní podnik spustil novou kampaň, jejímž cílem je posílit vztah s cestujícími a obyvateli města. Za svůj přístup k tvorbě jednoho z plakátů si však podnik záhy vysloužil kritiku ze strany feministického kolektivu Sdruženy. Plakát s textem „Jsme vaše seznamka“ a fotografií, na které mladík s chtivým výrazem stojí za dívkou, podle kolektivu Sdruženy spíše než seznamku evokuje sexuální obtěžování.
Brněnský dopravní podnik začátkem týdne představil první část třídílné celoroční brandové kampaně s názvem „Jsme víc než MHD“. Ve vozech se tak objevilo téměř tři a půl tisíce letáků se sedmnácti různými vizuály.
Kampaň svým stylem navazuje na náborou kampaň z roku 2023. „Naším cílem je poukázat na to, že brněnská MHD – potažmo DPMB – nejsou jen a pouze vozy, jimiž lidé cestují a tráví v nich svůj čas. Na tento fakt nahlížíme z různých aspektů, a tak vznikly jednotlivé části této letákové kampaně,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
„Kampaň ukazuje vozy MHD jako místa různých činností, k nimž je lidé používají a mohou používat, když neřídí cestou do práce či za zábavou auto. Na letácích se tak ženy v MHD líčí, studenti ji využívají jako studovnu, pracující jako kancelář či funguje jako místo pro seznámení,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Vizuál s textem „Jsme vaše seznamka“ a fotografií, na které mladík s chtivým výrazem stojí za dívkou, spíše než seznamku evokuje sexuální obtěžování. To tvrdí feministický kolektiv Sdruženy.
„Muž zjevně narušuje osobní prostor nicnetušící ženy. Sexuálnímu násilí, kam patří i obtěžování, kterému ve veřejném prostoru čelí zvláště ženy a queer lidé, je dlouhodobý problém. Ukázala to i nedávná osvětová kampaň Konsentu v pražské MHD. Brněnský dopravní podnik jde bohužel opačným směrem a nežádoucí chování, doufáme že snad nechtěně, bagatelizuje,“ uvedla pro Brněnskou Drbnu jménem členstva feministického kolektivu Sdruženy Anežka Michnová.
Na kritiku feministek dopravní podnik reagoval tvrzením, že v kampaních pracuje s nadsázkou. „To je případ i tohoto plakátu. Pokud chceme ukázat, že se dva lidé mohou seznámit v MHD, vždy bude někoho objektivizovat. Naši cestující a brněnská veřejnost nikdy v minulosti s našimi formulacemi problém neměla a chápe, co slogany chceme říct,“ napsala pro Brněnskou Drbnu mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Aktuální kampaň brněnského dopravního podniku, není první, která čelí kritice.
Stylem a nadsázkou kampaň navazuje na náborovou kampaň ze druhé poloviny roku 2023, kterou podnik označil na úspěšnou. Někteří lidé, především na sociálních sítích, ji kritizovali za nekorektnost a sexismus, například za slogan „Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny“. Díky ní však dopravní podnik získal řadu nových řidičů a řidiček.
Další dvě fáze kampaně představí podnik v dalších částech roku. Ve druhé části na letácích představí, v čem je v Česku výjimečný, ve třetí fázi se na letácích objeví pozitivní zprávy od cestujících, které dopravní podnik dostává.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.