Jak investují Češi? Pořád jsme zamilovaní do cihel

Autoři | Foto Pixabay

Češi začínají přemýšlet o investování intenzivněji než v minulosti, ale zároveň hledají nástroje, které jim poskytnou klid. Podle průzkumu agentury InsightLab pro fond Schönfeld & Co ze skupiny RSBC se až 35 % lidí zajímá o investování více než dříve. Impulzem jsou obavy z geopolitických rizik. Výsledkem je opatrnost, která mění investiční chování napříč populací.

Jako hlavní opěrný bod v turbulentní době vnímají Češi nemovitosti. Pouze 8 % lidí by v případě osobní finanční tísně prodalo byt nebo podíl v nemovitostním fondu. Naproti tomu třetina by se zbavila akcií či firemních dluhopisů, 30 % by sáhlo na akciové fondy a více lidí by prodalo i životní pojistku, doplňkové penzijní spoření nebo zlato. Devět z deseti Čechů považuje nemovitost za svůj nejdůležitější majetek. Pro 82 % představuje pojistku na stáří, pro 89 % rodinné stříbro.

Síla důvěry se dnes netýká jen fyzického vlastnictví. Nemovitostní fondy jsou v očích veřejnosti vnímané jako plnohodnotná alternativa. Zvažuje je 14 % respondentů, víc než státní nebo firemní dluhopisy. Investoři oceňují pravidelné výnosy, transparentní správu a možnost participace na realitním trhu bez potřeby milionového kapitálu.

Z průzkumu však vyplývá i to, že Češi často přistupují ke dlouhodobým nástrojům s krátkodobým očekáváním. Až 71 % lidí plánuje držet akcie, nemovitostní fondy nebo akciové fondy méně než deset let, a 17 % dokonce méně než tři roky. Na druhé straně stojí stále silnější přesvědčení, že pro důstojné stáří je třeba mít naspořeno alespoň pět milionů korun.

Zdroj: InsightLab

Ženy jsou konzervativnější

Zajímavý pohled přináší také nedávno realizovaný průzkum agentury Bell & Hurry. Ukazuje, že ženy se do investování zapojují méně často než muži, jsou konzervativnější a méně si věří. Jen 64 % investujících žen o sobě mluví jako o investorkách a až 58 % uvedlo, že je investování spíše zastrašuje.

Rozdíly se projevují i ve volbě investičních nástrojů a platforem. Podle výzkumu agentury Bell & Hurry mají ženy méně zkušeností s pokročilejšími instrumenty, jako jsou akcie, ETF, forex či kryptoměny. V portfoliu je tak drží méně často než muži. Například pouze 5 % žen uvedlo, že svou první investici realizovalo v kryptoměnách.

„Velkou roli sehrává i forma komunikace, která je pro řadu žen v oblasti investic stále příliš složitá či odtažitá. Češky uvádějí, že ocení jasné a jednoduché vysvětlení bez technického žargonu. Zajímavé zjištění průzkumu je, že ženy mají větší tendenci spojovat investování s konkrétními životními cíli, například zajištěním dětí nebo vytvořením finanční rezervy. V investičních platformách tak hledají nástroj, které jim umožní investici sledovat právě optikou dosažení osobních cílů,“ sdělila pro Trade-off Štěpánka Mojžíšová, investiční expertka společnosti Bell & Hurry.

Více než 14 % žen, které zatím neinvestují, uvedlo, že by zvažovaly investici, pokud by jim ji nabídla jejich banka.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky investice, nemovitost, akcie, průzkum

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.