Češi začínají přemýšlet o investování intenzivněji než v minulosti, ale zároveň hledají nástroje, které jim poskytnou klid. Podle průzkumu agentury InsightLab pro fond Schönfeld & Co ze skupiny RSBC se až 35 % lidí zajímá o investování více než dříve. Impulzem jsou obavy z geopolitických rizik. Výsledkem je opatrnost, která mění investiční chování napříč populací.
Jako hlavní opěrný bod v turbulentní době vnímají Češi nemovitosti. Pouze 8 % lidí by v případě osobní finanční tísně prodalo byt nebo podíl v nemovitostním fondu. Naproti tomu třetina by se zbavila akcií či firemních dluhopisů, 30 % by sáhlo na akciové fondy a více lidí by prodalo i životní pojistku, doplňkové penzijní spoření nebo zlato. Devět z deseti Čechů považuje nemovitost za svůj nejdůležitější majetek. Pro 82 % představuje pojistku na stáří, pro 89 % rodinné stříbro.
Síla důvěry se dnes netýká jen fyzického vlastnictví. Nemovitostní fondy jsou v očích veřejnosti vnímané jako plnohodnotná alternativa. Zvažuje je 14 % respondentů, víc než státní nebo firemní dluhopisy. Investoři oceňují pravidelné výnosy, transparentní správu a možnost participace na realitním trhu bez potřeby milionového kapitálu.
Z průzkumu však vyplývá i to, že Češi často přistupují ke dlouhodobým nástrojům s krátkodobým očekáváním. Až 71 % lidí plánuje držet akcie, nemovitostní fondy nebo akciové fondy méně než deset let, a 17 % dokonce méně než tři roky. Na druhé straně stojí stále silnější přesvědčení, že pro důstojné stáří je třeba mít naspořeno alespoň pět milionů korun.
Zdroj: InsightLab
Zajímavý pohled přináší také nedávno realizovaný průzkum agentury Bell & Hurry. Ukazuje, že ženy se do investování zapojují méně často než muži, jsou konzervativnější a méně si věří. Jen 64 % investujících žen o sobě mluví jako o investorkách a až 58 % uvedlo, že je investování spíše zastrašuje.
Rozdíly se projevují i ve volbě investičních nástrojů a platforem. Podle výzkumu agentury Bell & Hurry mají ženy méně zkušeností s pokročilejšími instrumenty, jako jsou akcie, ETF, forex či kryptoměny. V portfoliu je tak drží méně často než muži. Například pouze 5 % žen uvedlo, že svou první investici realizovalo v kryptoměnách.
„Velkou roli sehrává i forma komunikace, která je pro řadu žen v oblasti investic stále příliš složitá či odtažitá. Češky uvádějí, že ocení jasné a jednoduché vysvětlení bez technického žargonu. Zajímavé zjištění průzkumu je, že ženy mají větší tendenci spojovat investování s konkrétními životními cíli, například zajištěním dětí nebo vytvořením finanční rezervy. V investičních platformách tak hledají nástroj, které jim umožní investici sledovat právě optikou dosažení osobních cílů,“ sdělila pro Trade-off Štěpánka Mojžíšová, investiční expertka společnosti Bell & Hurry.
Více než 14 % žen, které zatím neinvestují, uvedlo, že by zvažovaly investici, pokud by jim ji nabídla jejich banka.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám