Jak si Češi spoří na důchod? Dlouhodobý investiční produkt zatím příliš neznají

Autoři | Foto Pixabay

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) měl přinést zásadní změnu ve způsobu, jakým si lidé v Česku připravují finanční zajištění na důchod. Realita je však zatím docela jiná – podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro Českou podnikatelskou pojišťovnu (ČPP) o existenci DIPu třetina Čechů vůbec neví a další dvě pětiny netuší, jak tento nástroj funguje. Přitom právě DIP představuje dostupnou cestu k jistější budoucnosti, protože investovat lze už od několika stovek korun měsíčně.

Češi si mohou začít na důchod prostřednictvím DIPu začít spořit už od pár stovek korun měsíčně. Pravidelnými vklady mohou lidé vytvářet rezervu na důchod a zároveň čerpát benefity, jako jsou daňové úlevy nebo příspěvky od zaměstnavatele. DIP je státem podporovaný investiční nástroj, který přináší větší flexibilitu než tradiční penzijní produkty. Sami si volíte investiční strategii podle svého vztahu k riziku a cílového horizontu. Investovat lze do akcií, dluhopisů, fondů nebo spořicích účtů – a účet si lze otevřít u bank či investičních společností.

„Na rozdíl od tradičních penzijních produktů, které často umožňují jen omezené možnosti změn, DIP dává lidem do rukou nástroj, se kterým mohou aktivně pracovat. Každý si může nastavit investiční strategii podle svých aktuálních potřeb a v průběhu života ji upravovat – a právě v tom vidím jeho největší sílu,“ říká Petr Pokorný, ředitel divize Poradenství ve společnosti ČPP Servis.

Čas jako klíčový faktor

Z výzkumu vyplývá, že principu DIP nejlépe rozumí mladí lidé ve věku 18–26 let, přesto v této skupině investuje zatím jen menšina. Přitom právě pro mladé je vstup do DIPu nejvýhodnější díky dlouhému investičnímu horizontu a efektu složeného úročení.

Zdroj: Ipsos

Dlouhodobé investování odměňuje ty, kteří začnou včas. Investice 500 Kč měsíčně po dobu 30 let při průměrném výnosu 6 % ročně může vyrůst na více než 470 000 Kč – přičemž více než polovina této částky jsou čisté výnosy, nikoli vklady.

Začít ve 25 letech znamená díky delšímu investičnímu horizontu a efektu složeného úročení výrazně výhodnější podmínky než při vstupu o dvacet let později.

Petr Pokorný

Jak se liší investiční preference?

Věk hraje roli i při výběru fondů. Starší investoři často inklinují k nemovitostním fondům, které považují za stabilní a srozumitelnou volbu. Mladí lidé naopak volí akciové fondy – činí tak více než polovina (54,2 %) z nich. Vyšší toleranci k riziku u mladších potvrzuje i jejich zájem o dluhopisové (30,6 %) a alternativní fondy (18,1 %).

Podle mluvčího skupiny ČSOB Petra Milaty získává DIP u klientů na popularitě: „Ve skupině ČSOB neustále roste zájem o DIP, mají ho již řádově tisíce klientů. Co se týče věku, je vidět, že Patria DIP sjednávají spíš mladší klienti, zatímco ČSOB DIP je atraktivní spíš pro starší, konzervativnější klienty. Téměř 60 % klientů s Patria DIPem je mladších 45 let, 11 % dokonce 30 let,“ řekl pro Trade-off.

V prvním čtvrtletí roku 2025 zprostředkovaly členské společnosti České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF) smlouvy v objemu 512 milionů korun. „Zájem o DIP reflektuje potřebu dlouhodobého zajištění a zájem Čechů o využití státem poskytnutých daňových výhod. I když jde zatím o menší část trhu v porovnání s tradičními produkty, roli poradců v distribuci DIP nelze přehlížet – právě oni často klienty seznamují s výhodami produktu, vysvětlují podmínky a nastavují pravidelný investiční režim, který odpovídá individuálním potřebám,“ uvedl Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF.

Produkt svým klientům nabízí také Komerční banka. „DIP je určený zejména pro retailové klienty s prostorem pro dlouhodobé a pravidelné odkládání (klidně i nižších částek od 100 Kč měsíčně). DIP poskytujeme od dubna loňského roku. Vyšší zájem jsme registrovali zejména v období na konci loňského roku (vyšší stovky klientů). Zároveň registrujeme i zvyšující se zájem o informace k DIPu ze strany zaměstnavatelů,“ sdělila pro Trade-off Šárka Nevoralová, tisková mluvčí KB.

U Fio banky využívají DIPu především klienti v produktivním věku. „Celkově u nás má DIP zřízeno necelých 6000 klientů. Největší zastoupení má věková skupina 36–49 let, tedy v hlavním produktivním věku. Těchto klientů je více než polovina, tedy přes 3000. Ve skupinách 26–35 a 50–65 máme více než 1000 klientů. Okrajově, v jednotkách, jsou zastoupené věkové kategorie do 25 a nad 66 let,“ dodává mluvčí banky Jakub Heřmánek.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky investice, starobní důchod, průzkum, Ipsos

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.