Navzdory obtížným geopolitickým a ekonomickým podmínkám si více než 62 % českých firem za poslední rok udrželo své exportní trhy. Informovala o tom Hospodářská komora (HK).
Podle průzkumu Hospodářské komory se čeští podnikatelé nejčastěji stahovali z Ruska, což souvisí s politickými okolnostmi a sankcemi EU. Podobně firmy opustily trhy v Bělorusku a na Ukrajině. Ztráty byly zaznamenány také v dalších zemích, jako je Čína, Kazachstán, Turecko, Írán nebo Vietnam, ale i v některých evropských státech, včetně Itálie, Německa a Rakouska.
Celkem 47 % respondentů uvedlo, že za posledních 12 měsíců úspěšně pronikli na nové zahraniční trhy. Z těch, kteří museli opustit zmíněné země, téměř 60 % expandovalo jinam, což jim pomohlo kompenzovat ztráty. Někdy šlo o strategický záměr zaměřit se na atraktivnější regiony s lepšími podmínkami pro podnikání. „Tento výsledek je pro českou ekonomiku povzbudivý, ukazuje odolnost a přizpůsobivost českých podniků v mezinárodním prostředí,“ říká prezident HK ČR Zdeněk Zajíček.
Mezi novými exportními destinacemi se objevují evropské země, jako Německo, Švédsko, Rakousko a Maďarsko, ale také trhy mimo Evropu, například Spojené arabské emiráty, Malajsie, Jižní Korea, Mexiko a Katar. V nadcházejících 12 měsících plánuje expanzi na nové trhy téměř 55 % firem.
Pouze 9,8 % firem uvedlo, že při vstupu na nové trhy nenaráží na žádné překážky. Většina se potýká s problémy, jako je nedostatek informací, protekcionistická opatření nebo vysoké výrobní náklady, které snižují jejich konkurenceschopnost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.