Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představilo vůbec první celonárodní Systém podpory a vedení ředitelů škol, který má ambici zásadně změnit způsob, jakým je role školského vedení v Česku vnímána a podporována. Podle autorů jde o klíčový krok ke zkvalitnění celého vzdělávacího systému – bez silných a dobře vedených škol totiž není možné budovat kvalitní výuku.
Na setkání zástupců ministerstva, České školní inspekce, Národního pedagogického institutu, školských expertů i samotných ředitelů bylo podepsáno memorandum, které zahajuje spolupráci všech zainteresovaných aktérů. Výsledkem je jasně definovaný akční plán do roku 2027, který staví na čtyřech hlavních prioritách: kompetenční rámec, kvalitní příprava, mentoring a regionální podpora.
„Ředitel školy je jednou z nejdůležitějších osob ve vzdělávacím systému. Měl by mít prostor věnovat se vedení pedagogického týmu a vytváření podmínek pro kvalitní výuku. Tomu ale v současné době často brání nadměrná administrativa a nedostatečná příprava na náročnou roli lídra školy,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).
Systémová podpora práce ředitelek a ředitelů doposud chyběla. Podle statistiky dvě třetiny ředitelů tráví osobním rozvojem méně než 5 % svého času, zatímco čtvrtinu pracovní doby pohltí provozní agenda. Až 72 % by přitom raději investovalo čas do budování vize školy nebo rozvoje učitelů. Není proto překvapivé, že mezi učiteli roste nechuť stát se řediteli. Podle údajů České školní inspekce se téměř 40 % výběrových řízení účastní jediný kandidát. Hlavními překážkami jsou nepřehlednost konkurzního řízení a vysoká administrativa.
Systém přináší několik zásadních bodů. Nově bude definovaný kompetenční rámec ředitele, tedy soubor dovedností a charakteristik, které má kvalitní ředitel splňovat. Bude sloužit jako opora pro vlastní rozvoj i jako nástroj evaluace kvality vedení škol. Dojde k reformě kvalifikačního studia vznikem dvoumodulového systému vzdělávání s důrazem na pedagogický leadership. Od roku 2030 by měl být dostupný všem začínajícím ředitelům.
„Kompetenční rámec pomáhá řediteli školy zůstat pevně ukotvený v tom, co je pro jeho práci opravdu důležité, a zároveň mu dává směr, kudy se profesně dál rozvíjet,” okomentovala systém Markéta Bajerová z Učitele naživo, která 11 let působila v roli ředitelky školy a byla jednou ze členů expertní skupiny.
Dále bude také možná mentorská podpora. Zejména pro nové ředitele nebo školy se zvýšenou potřebou podpory. Zkušenější ředitelé tak dostanou příležitost předat své know-how dál. Systém rovněž posiluje roli zřizovatelů škol a jejich spolupráci s řediteli.
„Mentorská podpora je velmi důležitá zejména pro začínající ředitele. Mentor jim může pomoci zvládnout náročné začátky ve vedení školy a někdy jim ušetřit i roky trápení. V zahraničí se jedná o běžnou praxi, a jsme proto rádi, že se této podpory dočkají v budoucnu i čeští ředitelé a ředitelky. Zkušení ředitelé dostanou příležitost podělit se o své zkušenosti a know-how a kariérně se posunout,” doplňuje Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám