Ředitelé se dočkají systémové podpory. Ministerstvo představilo akční plán

Autoři | Foto Pixabay

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představilo vůbec první celonárodní Systém podpory a vedení ředitelů škol, který má ambici zásadně změnit způsob, jakým je role školského vedení v Česku vnímána a podporována. Podle autorů jde o klíčový krok ke zkvalitnění celého vzdělávacího systému – bez silných a dobře vedených škol totiž není možné budovat kvalitní výuku.

Na setkání zástupců ministerstva, České školní inspekce, Národního pedagogického institutu, školských expertů i samotných ředitelů bylo podepsáno memorandum, které zahajuje spolupráci všech zainteresovaných aktérů. Výsledkem je jasně definovaný akční plán do roku 2027, který staví na čtyřech hlavních prioritách: kompetenční rámec, kvalitní příprava, mentoring a regionální podpora.

„Ředitel školy je jednou z nejdůležitějších osob ve vzdělávacím systému. Měl by mít prostor věnovat se vedení pedagogického týmu a vytváření podmínek pro kvalitní výuku. Tomu ale v současné době často brání nadměrná administrativa a nedostatečná příprava na náročnou roli lídra školy,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS). 

Systémová podpora práce ředitelek a ředitelů doposud chyběla. Podle statistiky dvě třetiny ředitelů tráví osobním rozvojem méně než 5 % svého času, zatímco čtvrtinu pracovní doby pohltí provozní agenda. Až 72 % by přitom raději investovalo čas do budování vize školy nebo rozvoje učitelů. Není proto překvapivé, že mezi učiteli roste nechuť stát se řediteli. Podle údajů České školní inspekce se téměř 40 % výběrových řízení účastní jediný kandidát. Hlavními překážkami jsou nepřehlednost konkurzního řízení a vysoká administrativa.

Co přinese nový systém?

Systém přináší několik zásadních bodů. Nově bude definovaný kompetenční rámec ředitele, tedy soubor dovedností a charakteristik, které má kvalitní ředitel splňovat. Bude sloužit jako opora pro vlastní rozvoj i jako nástroj evaluace kvality vedení škol. Dojde k reformě kvalifikačního studia vznikem dvoumodulového systému vzdělávání s důrazem na pedagogický leadership. Od roku 2030 by měl být dostupný všem začínajícím ředitelům.

„Kompetenční rámec pomáhá řediteli školy zůstat pevně ukotvený v tom, co je pro jeho práci opravdu důležité, a zároveň mu dává směr, kudy se profesně dál rozvíjet,” okomentovala systém Markéta Bajerová z Učitele naživo, která 11 let působila v roli ředitelky školy a byla jednou ze členů expertní skupiny.

Dále bude také možná mentorská podpora. Zejména pro nové ředitele nebo školy se zvýšenou potřebou podpory. Zkušenější ředitelé tak dostanou příležitost předat své know-how dál. Systém rovněž posiluje roli zřizovatelů škol a jejich spolupráci s řediteli. 

„Mentorská podpora je velmi důležitá zejména pro začínající ředitele. Mentor jim může pomoci zvládnout náročné začátky ve vedení školy a někdy jim ušetřit i roky trápení. V zahraničí se jedná o běžnou praxi, a jsme proto rádi, že se této podpory dočkají v budoucnu i čeští ředitelé a ředitelky. Zkušení ředitelé dostanou příležitost podělit se o své zkušenosti a know-how a kariérně se posunout,” doplňuje Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Česká školní inspekce, Národní pedagogický institut České republiky, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, Česko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.