Největší vliv na učení dětí ve škole mají učitelé, Česko se však dlouhodobě potýká nejen s jejich nedostatkem, ale také s jejich častým předčasným odchodem z profese. Podporu učitelů řeší novela školského zákona, ohledně které proběhl minulý týden ve sněmovně kulatý stůl.
Tématem diskuze byl nový systém podpory provázejících učitelů, institucionalizace školních psychologů a speciálních pedagogů a také indexové financování znevýhodněných škol. Kulatého stolu se zúčastnili zástupci z řad politiků, ministerstva školství, fakult připravujících učitele, ředitelů a učitelů. Akce se konala pod záštitou předsedy školského výboru Matěje Ondřeje Havla (TOP 09) ve spolupráci s nevládní organizací Učitel naživo.
Až 40 % učitelů uvádí, že se po dokončení studia necítí připraveni jít učit. Vládní novela v rámci dlouhodobých cílů vzdělávací Strategie 2030+ reaguje na potřebu zkvalitnit přípravu studentů učitelství. Analytička vzdělávací politiky Kateřina Konrádová z organizace Učitel naživo zdůraznila: „Novela přináší změny v rámci probíhající reformy přípravy učitelů, na kterých ministerstvo školství spolupracuje s vysokými školami od roku 2021. Zásadním prvkem je zkvalitnění praxí během studia budoucích učitelů.“
,,Pokud chce mít Česko nejlepší učitele v Evropě, je potřeba se zaměřit na kvalitu praxí během jejich studia. Zásadní roli při tom hrají provázející učitelé (mentoři), kterým novela zajistí podmínky pro práci se studenty učitelství,” vysvětluje Konrádová. Systém jejich podpory, který novela ukotvuje, se již druhým rokem pokusně ověřuje. Z průběžné evaluace pilotáže, kterou představil na kulatém stole Matouš Bořkovec z MŠMT, vyplývá, že studenti i učitelé zapojeni do projektu vykazují vyšší míru spokojenosti s průběhem praxí a zároveň lépe hodnotí své kompetence. „Aktuálně je do pilotního programu zapojeno 1200 provázejících učitelů. Díky včasnému schválení novely se od začátku roku 2026 dostane podpory všem 3500,“ doplnila Konrádová.
Novela se zaměřuje také na snižování nerovností. Indexové financování má zajistit spravedlivější rozdělení peněz školám, na které dochází vyšší počty socioekonomicky znevýhodněných žáků. Datový analytik PAQ Research Václav Korbel ve svém vstupu mimo jiné upozornil, že v Česku je zhruba 100 tisíc znevýhodněných žáků. Kromě toho novela přináší financování školních psychologů a speciálních pedagogů ze státního rozpočtu. Jejich financování z evropských fondů totiž skončilo na konci roku 2024. Tyto profese jsou klíčové pro podporu dětí. Jak ukazují čísla Národního ústavu duševního zdraví z roku 2023, 40 % dětí vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 % známky úzkosti.
Novela školského zákona prošla v prosinci minulého roku prvním čtením na plénu sněmovny a nyní ji bude 5. února projednávat školský výbor. Druhé čtení lze očekávat v průběhu března. Vzhledem k blížícímu se konci volebního období zazníval během debaty na kulatém stole opakovaně apel směrem k politikům na včasné schválení novely, neboť je účinnost změn navržena od začátku roku 2026.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.