Technologie umělé inteligence (AI) nadále mění způsob, jakým přistupujeme k mnoha aspektům našeho života, včetně vzdělávání. Společnost OpenAI spustila bezplatný kurz zaměřený na učitele, který má pomoci pedagogům pochopit a efektivně využívat generativní AI ve výuce. Podle odborníků AI změní podobu školství a musíme s tímto trendem pracovat i v Česku.
Kurz nabízený OpenAI je zaměřen na to, aby učitelé pochopili základy generativní AI, její využití ve výuce a způsob, jakým může AI podpořit personalizované vzdělávání. AI může například pomoci s vytvářením studijních plánů na míru, nabízet okamžitou zpětnou vazbu nebo pomáhat žákům s konkrétními úkoly. Tím se otevírají dveře efektivnějšímu a inkluzivnějšímu vzdělávání, které je schopné reagovat na individuální potřeby žáků. Informovala o tom agentura Reuters.
Čeští studenti jsou na nové trendy dobře připraveni. Podle testů počítačové a informační gramotnosti (ICILS), které srovnávají žáky osmých tříd ve 34 zemích, jsou čeští školáci druzí nejlepší za Jižní Koreou. V informatickém myšlení jsou třetí. Jedná se o pozitivní vizitku českého školství, nicméně podle Ondřeje Neumajera, experta na digitální vzdělávání, se zde ještě efekt AI zcela nepropsal: „Z pohledu vzdělávání jsou dva roky zkušeností, které máme s generativní AI od uvedení Chatu GPT, krátké období. Výsledky mezinárodního testování počítačové a informační gramotnosti fenomén AI vůbec nestihly zachytit. Zatím tedy nemáme moc seriózních dat k tomu, abychom mohli kvalifikovaně hodnotit dopady na žáky," řekl pro Trade-off.
AI je však důležitý trend, který by neměl být v českém školství opomíjen. Jak pro Trade-off upozorňuje Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo: „V kontextu nástroje, který má každé dítě v kapse, musíme začít nově přemýšlet o tom, co a jak je učíme. Skrz jaké úkoly je učíme. Jak je učíme vyznat se ve světě, kde AI ještě více než doposud rozmazává rozdíly mezi tím co je a není pravda. V rukou šikovného učitele se pak může AI stát mocným nástrojem, který mu umožní efektivně používat nejmodernější pedagogické přístupy a vytvářet výrazně efektivnější vzdělávací příležitosti dětem na míru. Soustředit se více na děti a jejich pokrok. Je na nás, abychom využili tu obrovskou příležitost a nenechali se zdrtit jejími riziky."
„Generativní AI získala během neuvěřitelně krátké doby obrovskou pozornost veřejnosti a zároveň znamená skutečný průlom. AI stojí nad všemi dalšími trendy digitálního světa, propojuje je, posiluje. V budoucnu se už patrně nebudeme setkávat s novými digitálními trendy, ve kterých by AI nehrála důležitou úlohu," dodává Neumajer.
Zakomponování AI do výuky je tak výzva, která stojí před českým školstvím. Podle Neumajera si školy zatím vedou obstojně. „Ze zjištění Národního pedagogického institutu se zdá, že školy přistupují k AI relativně rozumně. Žádná škola v letošním šetření neodpověděla na to, že by využívání AI žákům či učitelům zakázala, čtvrtina škol ji povoluje za určitých podmínek, 45 % škol nechává její používání v gesci jednotlivých učitelů."
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.