Kontaminace jezera a studní v chatové oblasti poblíž místa havárie vlaku s jedovatým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku ustupuje. Do konce dubna by měl být k dispozici projekt sanace, po celý květen bude platit stav nebezpečí. Železniční doprava se obnoví nejdříve koncem června.
"Díky larsenové stěně se daří omezit šíření benzenu, kontaminace je pod kontrolou. Sanační práce budou trvat dalších šest měsíců. V příštím týdnu dojde k finálnímu schválení sanačního projektu. Zatím nic nenasvědčuje ohrožení vody, půdy a ovzduší v okolí. Doprava v místě havárie by mohla být zprovozněna koncem června," oznámil v týdnu ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Podle České inspekce životního prostředí je situace v blízké vodní nádrži č. 6 stabilizovaná. Kromě jednoho odběrového bodu jsou hodnoty benzenu pod mezí stanovitelnosti, totéž platí pro řeku Bečvu. "U podzemní vody ve sledovaných studních v chatové oblasti došlo k výraznému poklesu obsahu benzenu," potvrdila mluvčí hasičů Lucie Balážová.
Specializovaná firma nyní svařuje jednotlivé štětovnice kvůli jejich uzemnění, hasiči poskytují protipožární ochranu. Na březích jezera pracuje velkokapacitní čerpadlo a dvě výkonná čerpadla, která vytvářejí vodní mlhu, a tím podporují odpařování benzenu z jezera. "V pravidelných intervalech měříme koncentrace v okolí, nadále s negativními výsledky. Z výsledků analýz také vyplývá, že v pitné vodě z vytypovaných studní v Hustopečích nad Bečvou a ve třech vodovodech pro veřejnou potřebu nebyl benzen a jeho deriváty zjištěny," ubezpečila Balážová.
Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO), který původně s vyhlášením stavu nebezpečí otálel, tento týden vládě navrhl jeho prodloužení. Ministři souhlasili, opatření tak potrvá do 27. května. Stav nebezpečí platí na území Hranic. Úřadům i složkám, které se podílejí na likvidaci ekologické havárie, umožní snáze vykonávat některé sanační práce.
"Nadále platí, že do okolí místa havárie se nesmí vstupovat. Dobrou zprávou je, že bouřky, které se regionem ve čtvrtek prohnaly, neměly žádný negativní dopad na způsobenou ekologickou zátěž," sdělil Okleštěk.
Vlak, který převážel cisterny s více než tisícem tun karcinogenního benzenu, na konci února vykolejil a začal hořet. Jel dvakrát rychleji, než měl. Toxická látka zamořila půdu a podzemní vody, likvidace škod vyjde na stovky milionů korun. Chemikálii vyrobila DEZA z koncernu Agrofert z Valašského Meziříčí, přepravoval ji soukromý dopravce. Policie celou věc vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti a z poškození a ohrožení životního prostřední z nedbalosti.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám