Usnadňují život těm, co nemají čas čekat na kurýra. Podle mnohých ale zároveň hyzdí ulice města. Řeč je o výdejních boxech, kterých jsou v Česku tisíce a další rychle přibývají. Někteří Plzeňané si na ně už začínají stěžovat. Ve dne u nich zastavují auta a překáží, v noci zase svítí. Město každé umístění nových plechových krabic individuálně posuzuje. Dokument, který by řešil třeba jejich počty, magistrát nemá.
Bez nadsázky lze říct, že Česko je velmoc výdejních boxů. Podle Seznam Zpráv jich je na našem území přes 7000. Vůbec nejvíc jich má Zásilkovna, Alza a PPL. Mnoho jich je také na území západočeské metropole.
„Jako houby po dešti se nám tady rozrůstají boxy Zásilkovny, Alzy a další. Je to téma, o kterém víme a už bylo komunikováno i v rámci komise pro koncepci a rozvoj. Všímáme si toho všichni. Je to problém, který se po městě rozrůstá. Ty společnosti využívají pozemky města. Jednotlivá zařízení přesahují na městské pozemky a vznikají problémy při obsluhování boxů. Dochází tam k porušování dopravních předpisů a stěžují si nám lidé, že některé boxy vydávají nadměrné osvětlení a že je to ruší,“ uvedl opoziční zastupitel Lukáš Hegner (ODS), podle kterého je to problém také na Doubravce.
Podle technického náměstka Pavla Bosáka (Piráti) posuzuje město umístění každého výdejního boxu zvlášť a řeší si to i obvody. „Máme jednoznačnou ochranu historické části prostřednictvím zákonu o památkové ochraně. Co se týká zbytku města, tak musíme postupovat v souladu s legislativou. Jediný nástroj, který bychom v této situaci měli, je například územní plán. Toho by se dalo využít v případě, že by se jednalo o stavbu, která podléhá územnímu plánu a stavebnímu zákonu. V případě, že se o takovou stavbu nejedná, tak jsou naše možnosti menší,“ připustil Bosák.
Někde už s boomem výdejních boxů začali bojovat skrze poplatky. Třeba na Ostravsku kromě nájmu za veřejný prostor začali vybírat i takzvanou daň z výdejních boxů.
Dál doplnil, že jde o typ vybavenosti, který s sebou přináší pozitiva i negativa. Benefity dle něj ale převažují. „Vím, že Útvar koncepce a rozvoje na centrálním obvodu v městské památkové zóně řešil umístění boxu a tuším, že se k tomu postavil záporně. Můžu říct otevřeně, že nemáme žádný dokument nebo koncepci, která by se zabývala specificky těmito zásilkovými boxy. Budeme se tím samozřejmě ještě zabývat,“ uvedl náměstek.
Plusy a mínusy výdejních boxů jsou zjevné. Ne každý má čas čekat doma na kurýra nebo stihnout po práci otevírací doby výdejních míst v kamenných provozovnách. Na druhou stranu se objevují hlasy, že jde o vizuální a světelný smog a regulace by tak byla na místě. „Já mám zase celou řadu podnětů od lidí, kteří celý den pracují a určitě jsou rádi, když si mohou po práci vyzvednout svou zásilku a nejsou odkázáni na čas, kdy přijede kurýr. Benefity v tomto případě převažují negativa. Samozřejmě to neznamená, že bychom měli dopustit nějaký naprosto neřízený růst těchto boxů. To se ani neděje,“ dodal Daniel Kůs (Piráti), který má v gesci oblast Smart Cities a podporu podnikání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.