Hnutí ANO by podle prosincového průzkumu agentury NMS Market Research získalo 33,6 % hlasů a jasně by vyhrálo volby do Poslanecké sněmovny. Druhé by skončilo SPOLU se ziskem 18,3 %, dále STAN, SPD a Piráti. Nad pětiprocentní hranici by se dostali také Motoristé sobě (5,3 %) a STAČILO! (5,2 %). Výrazněji klesla podpora Přísahy, naopak SOCDEM pomalu posiluje, oba subjekty ale stále zůstávají pod pětiprocentní hranicí.
Prosincový volební model agentury NMS Market Research potvrzuje stabilní výsledky většiny politických stran. Hnutí ANO si navzdory mírnému oslabení oproti listopadu udržuje dominantní pozici se ziskem 33,6 % hlasů. S velkým odstupem následuje koalice SPOLU, která poprvé v měření figuruje jako jednotný subjekt, s podporou 18,3 %.
Hnutí STAN by obsadilo třetí příčku s 11,2 % hlasů, následováno SPD, které získalo 7,9 %. Pirátům model přisuzuje 5,9 %, což znamená zastavení trendu poklesu podpory, který byl patrný od června. Stabilizace výsledků naznačuje konsolidaci pirátské voličské základny.
Poprvé by do Poslanecké sněmovny pronikly i nové subjekty. Motoristé sobě, kteří získali 5,3 %, potvrzují svůj růst na úkor hnutí Přísaha. Poslanecké mandáty by těsně připadly také koalici STAČILO! se ziskem 5,2 %. Oba subjekty se od léta pravidelně pohybují kolem pětiprocentní hranice.
Naopak subjekty jako SOCDEM či Přísaha zůstávají pod pětiprocentní hranicí pro vstup do Sněmovny. Sociální demokraté by obdrželi 3,7 % hlasů a vykazují mírný růst podpory, zatímco Přísaha dále klesá na 2,3 %.
„Z prosincového volebního modelu můžeme vyčíst, že situace na české politické scéně se na podzim do jisté míry stabilizovala. Hnutí ANO je jasným lídrem a nad pětiprocentní hranicí se nyní pravidelně pohybují jak STAČILO!, tak Motoristé sobě. Pokud se nestane něco opravdu neočekávaného, jako například vznik nového politického subjektu, můžeme očekávat, že se souboj o křesla v Poslanecké sněmovně bude odehrávat mezi těmito stranami. Nejzajímavější je v tuto chvíli pozice Motoristů sobě, kteří mají ze všech stran asi největší potenciál růstu. Již nyní vidíme, že berou voliče Přísaze, ale řadu potenciálních voličů sdílejí také s ANO, SPD. Sami Motoristé říkají, že jejich cílem je porazit ve volbách ODS. Pokud chtějí usilovat o její voliče, měli by zapracovat na komunikační strategii, která tyto voliče osloví, protože z dat spojení ODS a Motoristů zatím nevidíme,” uvedla v tiskové zprávě politická analytička NMS Market Research Tereza Friedrichová.
Zdroj dat: NMS Market Research
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.