České firmy vyrábějící autobusy oznamují, že jejich vozidla, včetně elektrických modelů, jsou žádaná. Většina jejich produkce směřuje do zahraničí, ale i domácí poptávka se oproti minulému roku zvýšila. Výroba elektrických autobusů v Česku podle čísel Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) v listopadu meziročně vzrostla o 340 %.
Dopravci nasazují vozidla na elektrický pohon hlavně na městské linky. Město Kladno plánuje, že do roku 2035 budou všechna vozidla městské hromadné dopravy plně elektrická. Poptávka po ekologických řešeních v dopravě roste kontinuálně a zrychluje se. Další města, jako Ostrava a České Budějovice, také plánují přechod na elektrické autobusy.
Na konferenci RED, kterou pořádalo SDP ČR se vyjádřil ministr dopravy Martin Kupka: „Česká republika vykazuje z hlediska výdajů na veřejnou dopravu vůči HDP nejvyšších hodnot v rámci Evropy, i to je důvod, proč je úroveň MHD u nás tak vysoká. Je potřeba ale motivovat veřejnost, aby si této vysoké úrovně vážila, aby ji měla jako předmět národní hrdosti.“
Předseda SDP ČR Tomáš Pelikán však dodal: „Náklady na pořízení elektrobusu jsou mnohem vyšší než u autobusu na CNG nebo naftu. Navíc dotace z EU budou do budoucna nižší nebo třeba žádné. Vedení dopravních podniků má oprávněné obavy o to, kdo to všechno zaplatí.“
Podle Kupky by Česká republika měla v EU usilovat s o zrušení sankcí, které by mohly nepříznivě ovlivnit evropský automobilový průmysl: „Klademe si otázku, jestli současná společnost je ochotná zaplatit za dekarbonizaci. Pokud budou státy chudnout, jejich schopnost investovat do ekologicky přívětivých technologií výrazně klesne. Cestou je zmírňování limitů s ohledem na to, že často nejsou splnitelné.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.