Index fotbalových fanoušků: Kde se nejvíc vyplatí chodit na fotbal?

Autoři | Foto Wikimedia Commons, Tadeáš Bednarz

Na jakém českém stadionu se v uplynulé sezóně odehrály ty nejkvalitnější zápasy? Jaký tým lákal nejvíce fanoušků? A jakou kvalitu mohou fanoušci na jednotlivých stadionech vidět? To vše je předmětem nové analýzy pod hlavičkou Liberálního institutu, která mapuje dění na českých fotbalových trávnících řečí čísel.

Milionářská Liga mistrů jako bezpečná záruka kvality

Na některých stadionech letos nebylo k vidění jen prvotřídní nasazení a emoce, ale doslova miliardy korun běhající po hřišti. Pokud bychom hodnotu fotbalových zápasů měřili podle tržní ceny hráčů, největší koncentrace kvality se odehrála nepřekvapivě na Spartě, Slavii a v Plzni.

Graf: Celková hodnota týmů na hřištích ze všech soutěží dohromady v milionech eur

Zdroj: Liberální institut

Absolutním lídrem je pak v tomto ohledu pražská Sparta, jejíž domácí zápasy v sezóně 2024/2025 nabídly fanouškům celkovou „hráčskou hodnotu“ v přepočtu ve výši 109 miliard korun. Pražský klub těžil nejen z vysoké tržní ceny vlastního kádru, ale především z účasti v Lize mistrů, díky níž se na Letné představili giganti jako Inter Milán nebo Atlético Madrid.

Druhé místo zaujímá Slavia Praha s celkovou hodnotou zápasů na svém stadionu ve výši 104 miliard korun, zde to byla právě hodnota vlastního kádru, která zásadní měrou přispěla do celkového hodnocení. Bronzovou příčku obsadila Viktoria Plzeň s hodnotou domácích utkání ve výši 86 miliard korun. Celkový objem hráčské hodnoty Plzně podpořila zejména vydařená evropská jízda. Za touto trojicí už následuje výrazný propad. 

Čím víc peněz dáme, tím víc kvality vidíme

Zřejmě nejzajímavějším úhlem pohledu je pak otázka, kde se nejvíce vyplatilo chodit na fotbal. Tento ukazatel, pojmenovaný jako Index fotbalových fanoušků, ukazuje, jakou kvalitu (představovanou tržní hodnotou hráčů) mohou fanoušci týmu vidět na domácím hřišti. Jedná se o poměr mezi tržní hodnotou hráčů a výší vstupného (nejnižšího dostupného).

Zdroj: Liberální institut

V tomto ukazateli kraluje západočeská Viktoria Plzeň. Každá koruna, kterou fanoušek Plzně za sezónu zaplatil na vstupném, mu přinesla možnost sledovat hráče s průměrnou hodnotou 13,7 milionu korun. Na druhém místě skončila Slavia (13,3 milionu korun za korunu vstupného), třetí pak Sparta (12 milionů).

Vyplatilo se ale fandit také v Olomouci nebo Teplicích, kde byl poměr mezi cenou a hráčskou hodnotou také nadprůměrný. V případě Teplic a Olomouce byla zásadním ukazatelem výše vstupného, která byla v případě Teplic dokonce nejnižší ze všech 16 týmů v české nejvyšší soutěži. Naopak nejméně výhodný poměr nabídly České Budějovice, Slovácko a Pardubice, kde divák za svou korunu viděl výrazně méně.

Vždyť my ten fotbal neděláme pro sebe

Zatímco první dvě části studie se zaměřily na to, co fanoušek uvidí na domácím stadionu, neméně zajímavé je podívat se na to, jaký efekt mají jednotlivé týmy na návštěvnost u svých soupeřů. V tomto ohledu bylo zjišťováno, o kolik procent se v průměru zvýšila zaplněnost stadionu, když dorazil konkrétní tým jako host.

Zdroj: Liberální institut

Výsledky jsou jednoznačné. Největší tahák pro ligu byla Sparta. Když přijela na hřiště soupeře, průměrná zaplněnost stadionu vzrostla o 85 procent oproti běžnému průměru daného klubu. Téměř stejný efekt měla Slavia, která zvedla návštěvnost o 79 procent. Vysoko se držel i Baník Ostrava s nárůstem přes 28 procent. Pozitivně pak do návštěv na hřištích soupeře promlouvala také plzeňská Viktoria a Bohemians Praha. Popularitu dvou pražských klubů ilustrují také data sázkařů. „U klientů Tipsportu je nejsázenějším českým fotbalovým klubem Sparta Praha těsně před Slavií. Další ligové týmy je následují už s velkým odstupem," řekl pro Trade-off šéf komunikace Tipsportu Václav Sochor.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky fotbal, FC Viktoria Plzeň, AC Sparta Praha, SK Slavia Praha, FK Teplice, Liga mistrů UEFA, SK Sigma Olomouc

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.