Češi se snaží vyhnout vánočnímu zklamání a stále častěji volí racionální přístup k výběru dárků. Podle aktuálního průzkumu společnosti Slevomat by si téměř šest z deseti lidí přálo, aby se s nimi dárce na dárku předem poradil. Domluva už není tabu, ale naopak způsob, jak předejít nevhodným darům, které loni dostala téměř třetina dotazovaných.
Zároveň roste ochota investovat do kvalitnějších a hodnotnějších dárků. „O Vánocích si čím dál více potrpíme na kvalitu. Místo hromady drobností se Češi oproti minulým letům nebojí investovat do jednoho hodnotnějšího dárku,“ říká Tomáš Braverman, CEO Slevomat Group. Nejčastěji lidé volí dárkové poukazy na wellness pobyty, dovolené nebo gastronomické zážitky. Právě zážitkové a finanční poukazy patří mezi nejžádanější vánoční dary – letos by je pod stromečkem chtěli čtyři z deseti Čechů.
Zdroj: Slevomat
Když už dárek zklame, většina lidí to dává jen těžko najevo. Více než polovina obdarovaných při rozbalování nevhodného dárku předstírá radost a dar pak často skončí odložený ve skříni. „Právě proto je lepší se na dárku dopředu domluvit a zamezit tak tomu, aby skončil zahozený ve skříni,“ doplňuje Tomáš Braverman.
S blížícími se Vánocemi ale rostou i obavy z nepoctivých slev a nevýhodných nabídek. Česká obchodní inspekce proto posiluje kontroly zaměřené na výprodeje a slevové akce, a to včetně internetových obchodů. „V období od října do prosince jsme provedli 420 kontrol a v téměř čtyřiceti procentech z nich jsme zjistili porušení právních předpisů,“ upozorňuje ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.
ČOI proto doporučuje, aby si spotřebitelé před nákupem stanovili jasné priority a ideálně si připravili nákupní seznam. U dražšího zboží je vhodné porovnat ceny u více prodejců a ověřit si, za jakých podmínek je sleva skutečně poskytována. Některé slevy mohou být vázány například na členství ve věrnostním programu, použití mobilní aplikace nebo odběr většího množství zboží. Důležitá je také kontrola cenovek přímo v obchodě a vyžádání dokladu o zaplacení. „Platí cena uvedená u výrobku,“ připomíná Jan Štěpánek s tím, že nesrovnalosti by měli zákazníci řešit ihned s prodejcem.
Vedle slevových akcí varují odborníci i před takzvanými „výhodnými“ spotřebitelskými úvěry, které se v předvánočním období objevují stále častěji. Spotřebitelská organizace dTest upozorňuje, že lákavá nabídka s nulovým úrokem nebo nízkou splátkou může ve skutečnosti skrývat vysoké poplatky, sankce nebo nevýhodné podmínky. „Spotřebitelé by měli pečlivě číst smluvní podmínky a porovnat více nabídek,“ doporučuje Jan Šůra ze spotřebitelské organizace dTest.
Podle dTestu by si lidé měli všímat především celkové částky, kterou za úvěr zaplatí, a to včetně všech poplatků a úroků. Rizikové mohou být i sankce za předčasné splacení nebo prodlení se splátkami. Pokud se spotřebitel bez úvěru neobejde, odborníci doporučují obrátit se v první řadě na vlastní banku nebo jiného regulovaného poskytovatele. V případě nejasností je možné využít také konzultaci s nezávislou spotřebitelskou organizací.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám