Jako z filmu Já, robot. Norsko-americká společnost 1X Technologies otevřela předobjednávky na prvního humanoidního robota určeného přímo pro domácnosti, který nese název NEO. Jde o vůbec první „spotřebitelský“ humanoid, který má zvládnout běžné domácí práce a zároveň nabídnout osobní asistenci v každodenním životě.
„Humanoidi byli dlouho věcí sci-fi... pak se stali předmětem výzkumu, ale dnes – s uvedením NEO na trh – se humanoidní roboti stávají produktem. Něco, čeho se vy i já můžeme dotknout. NEO překlenuje propast mezi naší představivostí a světem, ve kterém žijeme, do té míry, že můžeme humanoidního robota skutečně požádat o pomoc a ta nám bude poskytnuta,“ řekl k uvedení robota NEO na trh Bernt Børnich, generální ředitel a zakladatel společnosti 1X.
Srdcem NEO je funkce Chores, která umožňuje majitelům zadávat a plánovat úkoly prostřednictvím hlasových pokynů nebo mobilní aplikace. Robot tak může například skládat prádlo, uklízet místnosti, organizovat police nebo pomáhat s drobnými činnostmi v reálném čase.
Pokud narazí na úkol, který zatím nezná, majitel může objednat asistenci 1X Experta, který se vzdáleně do robota NEO připojí a úkol ho „naučí“ přímo během práce. Robot tak zároveň rozšiřuje své schopnosti.
NEO ale není jen fyzický pomocník. Díky integrovanému jazykovému modelu (LLM) dokáže vést přirozené konverzace. Podle společnosti systém Audio Intelligence zaručuje, že poslouchá jen tehdy, když je skutečně osloven, zatímco Visual Intelligence mu umožňuje rozpoznávat objekty a situace, jako například poznat suroviny na kuchyňské lince a nabídnout recept.
Robot má také dlouhodobou paměť, takže si pamatuje předchozí rozhovory, nákupní seznamy nebo narozeniny členů domácnosti. Postupem času se učí reagovat lépe a osobněji.
The Wall Street Journal robota otestoval a zjistil, že NEO byl působivý při jednoduchých úkolech, ale u složitějších, jako je skládání prádla nebo nádobí do myčky stále potřeboval lidský zásah prostřednictvím operátora, který se připojí na dálku. Jak sám Børnich přiznává, díky prvním zákazníkům bude společnost roboty učit v reálných situacích lidských domácností a produkt tak zdokonalovat. „Pokud nebudeme mít vaše data, nemůžeme produkt zdokonalit," řekl Børnich v rozhovoru pro The Wall Street Journal.
Robot váží jen 30 kilogramů, ale unese až 70 kilogramů. Přitom je tižší než moderní lednička. Samozřejmostí je Wi-Fi, Bluetooth a 5G konektivita, vestavěné reproduktory pro komunikaci i zábavu. Zákazníci, kteří mají zájem o jeden z modelů si mohou zakoupit přednostní přístup za 20 tisíc dolarů (zhruba 420 tisíc korun), který zahrnuje dodání v roce 2026. K dispozici je také nabídka předplatného za 499 dolarů na měsíc (zhruba 10,5 tisíce korun), kdy produkt bude odeslán zájemcům později.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám