Vláda České republiky schválila výstavbu 205 kilometrů vysokorychlostních železnic na Moravě (VRT) s odhadovanými náklady ve výši 179 miliard korun podle loňských cen. Rozhodnutí padlo na základě studie proveditelnosti, která potvrdila, že nejefektivnější bude financování prostřednictvím spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Studie zároveň ukázala, že tento model by měl snížit náklady pro stát v porovnání s tradičními metodami financování.
Ministr dopravy Martin Kupka k rozhodnutí vlády na tiskové konferenci uvedl: „Pro financování nových rychlých tratí nutně potřebujeme zapojit více zdrojů. Vyzkoušeli jsme si to již na dálnicích v případě D4 a chystáme se i na železnice. Právě při budování moravské části projektu se hodí využít financování a budování soukromými firmami.“
Kvůli rozsahu projektu bude stát muset na začátku stavby poskytnout 36 miliard korun. Roční platby za dostupnost železničních tratí pak mají přesáhnout 20 miliard korun.
Projekt bude rozdělen na tři hlavní úseky: Moravská brána vysokorychlostní železnice (Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov) o délce 91 kilometrů s odhadovanými náklady 96 miliard korun, Jižní Morava vysokorychlostní železnice (Brno – Břeclav) o délce 39 kilometrů s investicí 23 miliard korun a Centrální Morava rychlé spojení (Brno – Přerov) o délce 75 kilometrů s investicí 60 miliard korun.
Následující fáze projektu zahrnuje výběr transakčního poradce a zahájení procesu pro nalezení soukromého partnera (koncesionáře). Podle Ministerstva dopravy budou jednotlivé části projektu realizovány odděleně, prostřednictvím samostatných tendrů. Mezi těmito výběrovými řízeními budou naplánovány dostatečné časové intervaly, aby byl zajištěn hladký průběh projektu. Tento přístup umožní nejen vyřešení majetkových práv, ale také zohlednění aktuálního stavu ostatních PPP projektů v zemi a přizpůsobení se ekonomickým podmínkám.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.